REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

PKP Intercity inwestuje w piętrowe pociągi dalekobieżne produkowane w Polsce

PKP Intercity planuje zakup 42 piętrowych pociągów dalekobieżnych o prędkości 200 km/h, z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne 30 składów. Nowoczesne pojazdy mają być produkowane w polskich fabrykach, a ich eksploatacja rozpocznie się za około 3,5 roku.

Piętrowy pociąg PKP Intercity – wizualizacja nowoczesnego składu
Wizualizacja piętrowego pociągi, źródło: PKP Intercity SA, www.intercity.pl
Spis treści

Piętrowe pociągi dalekobieżne – nowy etap modernizacji PKP Intercity

PKP Intercity otworzyło oferty w postępowaniu na dostawę pierwszych w Polsce piętrowych pociągów dalekobieżnych. Postępowanie, ogłoszone w październiku 2024 roku w trybie dialogu konkurencyjnego, obejmuje zakup 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z 30-letnim okresem utrzymania. Dodatkowo przewidziano możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 30 jednostek.

Do złożenia ofert zaproszono producentów posiadających doświadczenie w realizacji podobnych projektów. Przez trzy miesiące prowadzono rozmowy techniczne z zainteresowanymi wykonawcami. Ostatecznie w kwietniu 2025 roku do składania ofert zaproszono dwóch producentów: Alstom Polska oraz Stadler Polska. Obie firmy posiadają zakłady produkcyjne na terenie kraju – odpowiednio w Chorzowie i Siedlcach – co oznacza, że pociągi będą w całości produkowane w Polsce.

W najbliższych tygodniach oferty zostaną poddane szczegółowej analizie, która pozwoli wyłonić wykonawcę projektu. Zarówno Alstom, jak i Stadler zatrudniają polskich inżynierów oraz pracowników, co dodatkowo wzmacnia krajowy potencjał przemysłowy.

Produkcja w Polsce – zakłady z doświadczeniem

Chorzowski zakład Alstomu, którego początki sięgają 1864 roku, specjalizuje się w produkcji pojazdów kolejowych, w tym piętrowych składów dla rynku europejskiego. Z kolei fabryka Stadlera w Siedlcach, działająca od 2007 roku, dostarczała piętrowe pociągi m.in. dla przewoźników ze Słowenii i Słowacji.

Dzięki lokalizacji produkcji w Polsce projekt przyczyni się do rozwoju krajowego przemysłu kolejowego, a także wzmocni kompetencje technologiczne w zakresie zaawansowanych pojazdów szynowych.

Komfort i technologia na miarę XXI wieku

Nowe pociągi piętrowe o prędkości do 200 km/h będą wykorzystywane do obsługi połączeń krajowych, w tym na trasach z Warszawy do Gdańska, Krakowa, Wrocławia, Łodzi, Olsztyna, Białegostoku oraz Terespola. Składy będą mogły przewozić co najmniej 480 pasażerów, oferując nowoczesne udogodnienia na poziomie europejskich standardów.

Na pokładzie znajdą się:

  • fotele z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami, podnóżkami i oświetleniem,
  • klimatyzacja, WiFi, gniazdka elektryczne i porty USB,
  • przestrzenie dla dzieci, strefy ciszy, vendingi oraz miejsca do spożywania posiłków,
  • miejsca na rowery i bagaże z systemem zabezpieczeń,
  • pełne dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

W trosce o bezpieczeństwo przewidziano wyposażenie pociągów w europejski system sterowania ruchem kolejowym ETCS poziomu 1 i 2, systemy diagnostyki pokładowej, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny oraz GPS. Składy mają również posiadać homologację umożliwiającą eksploatację na czeskiej sieci kolejowej.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.