Decyzja ZRID dla odcinka S19 Domaradz – Krosno
Wojewoda Podkarpacki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka drogi ekspresowej S19 pomiędzy węzłami Domaradz i Krosno. Decyzja posiada rygor natychmiastowej wykonalności, co umożliwia rozpoczęcie robót budowlanych bez zbędnej zwłoki. Równolegle prowadzone będą procedury odszkodowawcze za nieruchomości przejęte pod budowę trasy.
Zakres inwestycji i harmonogram
Realizacją inwestycji zajmie się firma Mostostal Warszawa, a wartość kontraktu wynosi blisko 1,1 mld zł. Nowa droga ekspresowa o długości 12,5 km będzie posiadać po dwa pasy ruchu w obu kierunkach oraz pas awaryjny. Zakończenie prac przewidywane jest na 2027 rok.
Odcinek realizowany jest w systemie „Projektuj i buduj”. Wykonawca opracował niezbędną dokumentację techniczną, która umożliwiła złożenie wniosku o ZRID. Po uzyskaniu decyzji możliwe jest przekazanie placu budowy i rozpoczęcie właściwych robót.
Działania przygotowawcze
W pierwszym etapie wykonawca przeprowadzi inwentaryzację geodezyjną, przyrodniczą oraz stanu nawierzchni dróg i obiektów kubaturowych. Kolejno zaplanowano prace saperskie oraz zabezpieczenie terenu budowy, zgodnie z uwarunkowaniami środowiskowymi. Przewidziano również wycinkę drzew pod nadzorem ornitologicznym, budowę dojazdów oraz oczyszczenie terenu po wcześniejszej wycince wykonanej przez Lasy Państwowe.
Obiekty inżynieryjne i infrastruktura towarzysząca
W ramach inwestycji powstanie 11 estakad, 8 mostów, 1 wiadukt, a także przejścia dla zwierząt i przepusty. Dodatkowo przewidziano budowę 7 wiaduktów drogowych na drogach poprzecznych oraz liczne obiekty w ciągu jezdni dodatkowych. Najdłuższa z estakad osiągnie długość ok. 700 m, a jej filary sięgną 30 m wysokości.
W miejscowości Jabłonica Polska zaplanowano budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Początkowo wyposażone będą w parkingi, toalety i strefy odpoczynku. W przyszłości, po wyłonieniu dzierżawców, możliwa będzie ich rozbudowa o stacje paliw, hotele oraz obiekty gastronomiczne.
Droga zostanie wyposażona w systemy zarządzania ruchem, urządzenia BRD oraz infrastrukturę ochrony środowiska. Przebudowie ulegną również drogi poprzeczne, cieki wodne i sieci techniczne kolidujące z inwestycją.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
