Nowy tunel pod torami w Rembertowie
W stołecznej dzielnicy Rembertów rozpoczyna się budowa tunelu drogowego pod linią kolejową nr 2. Obiekt powstanie w ciągu ulicy Marsa i al. gen. Augusta Emila Fieldorfa „Montera”, łącząc Nowy i Stary Rembertów. To kolejna inwestycja mająca na celu likwidację kolizyjnych przejazdów przez linię kolejową Warszawa Zachodnia – Terespol.
Projekt zrealizuje konsorcjum firm INTOP SA i INTOP Warszawa na zlecenie Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta oraz PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Umowę podpisano 29 lipca 2025 r.

140 metrów bezkolizyjnego przejazdu
Planowany tunel drogowy będzie miał długość 140 metrów. Dzięki niemu zniknie jeden z najbardziej uciążliwych przejazdów kolejowych w Rembertowie, który dotychczas powodował znaczne utrudnienia w ruchu drogowym i pieszym. Inwestycja znacząco poprawi płynność komunikacyjną oraz bezpieczeństwo zarówno dla kierowców, jak i dla ruchu kolejowego.
Harmonogram i finansowanie inwestycji
Budowa potrwa 29 miesięcy. Koszt inwestycji to ponad 134 mln zł, przy czym finansowanie zostało podzielone równo pomiędzy Miasto Stołeczne Warszawa i PKP PLK SA. Strona kolejowa ubiega się również o dofinansowanie z Funduszu Spójności w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).
PKP PLK SA opracowały studium wykonalności oraz uzyskały decyzję środowiskową, natomiast miasto pozyskało pozwolenie na budowę.
Zmiany w układzie drogowym i infrastrukturze pieszej
W ramach inwestycji przewidziano także budowę przejścia podziemnego z windami po wschodniej stronie torów, co ma usprawnić komunikację pieszą w trakcie realizacji robót. Przebudowie ulegnie również pobliski układ drogowy.
Tunel rozpocznie się za nowym rondem na skrzyżowaniu ul. Marsa i Ilskiego, przebiegnie pod torami kolejowymi oraz ul. Cyrulików, a zakończy się w al. gen. Chruściela „Montera” w rejonie ul. Strażackiej. W tunelu zlokalizowane będą przystanki autobusowe, zapewniające bezpośredni dostęp do peronów kolejowych, co poprawi warunki przesiadek i dostępność transportu publicznego.
Nowe ulice i organizacja ruchu
Projekt zakłada budowę nowych odcinków dróg. Powstanie m.in. dwukierunkowa ul. Pociskowa, która połączy się z ul. Ilskiego, zapewniając lepszy dojazd do zabudowy mieszkaniowej i centrum handlowego. Ul. Bellony zostanie przedłużona do miejsca likwidowanego przejazdu kolejowego, stanie się jednokierunkowa i zostanie wyposażona w pas dla rowerów. Zmiany obejmą również ul. Marsa oraz skrzyżowanie z ul. Cyrulików, gdzie powstanie nowe rondo.
Kolejne inwestycje bezkolizyjne w regionie
Budowa tunelu w ul. Marsa to element szerszego programu eliminacji kolizyjnych przejazdów przez linię kolejową nr 2. W Rembertowie trwa już budowa wiaduktu na ul. Chełmżyńskiej, który ma zostać ukończony do końca 2025 roku. Równocześnie w sąsiedniej dzielnicy Wesoła realizowany jest tunel w ciągu ul. I Praskiego Pułku WP, którego otwarcie zaplanowano na drugą połowę 2027 roku.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
