REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Fundusze europejskie dla kolei – ponad 219 mln zł z KPO na modernizację infrastruktury

PKP Polskie Linie Kolejowe SA pozyskały ponad 219,5 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) na modernizację infrastruktury kolejowej w aglomeracji warszawskiej i na trasie Tunel – Kraków. Wsparcie ma poprawić dostępność kolei i komfort podróży.

fundusze europejskie dla kolei, dofinansowanie KPO, PLK,
Podpisanie umów o dofinansowanie z KPO, fot. Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/
Spis treści

Modernizacja kolei z KPO – inwestycje PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe SA uzyskały ponad 219,5 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) na realizację dwóch kluczowych projektów. Oba przedsięwzięcia mają na celu zwiększenie możliwości obsługi pociągów, poprawę dostępności transportu kolejowego oraz podniesienie komfortu pasażerów.

Poprawa informacji pasażerskiej w aglomeracji warszawskiej

Pierwszy projekt obejmuje modernizację systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz infrastruktury peronowej na wybranych obiektach aglomeracji warszawskiej. Inwestycja zakłada:

  • zaprojektowanie, dostawę, instalację i uruchomienie urządzeń centralnego systemu informacji pasażerskiej,
  • montaż nowoczesnego systemu nagłośnienia i monitoringu wizyjnego,
  • wyposażenie stacji i przystanków w elektroniczne tablice z rozkładami jazdy.

Nowe rozwiązania zostaną wdrożone na stacjach i przystankach zlokalizowanych na dziewięciu liniach kolejowych, na których codziennie kursuje nawet do 300 pociągów. Modernizacją zostaną objęte m.in.:

  • Linia nr 1 (Warszawa Zachodnia – Katowice): Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Międzyborów, Żyrardów;
  • Linia nr 6 (Zielonka – Kuźnica Białostocka): Zielonka, Wołomin, Zagościniec, Dobczyn, Urle, Szewnica, Klembów, Jasienica Mazowiecka, Tłuszcz, Chrzęsne, Mokra Wieś, Barchów, Łochów, Ostrówek Węgrowski, Topór;
  • Linia nr 8 (Warszawa Zachodnia – Kraków Główny): Warszawa Aleje Jerozolimskie, Rakowiec, Żwirki i Wigury, Służewiec, Okęcie, Dawidy, Jeziorki, Nowa Iwiczna, Piaseczno, Zalesie Górne, Ustanówek, Czachówek Górny, Czachówek Południowy;
  • Linia nr 9 (Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny): Warszawa Praga, Toruńska, Żerań, Płudy;
  • Linia nr 10 (Legionowo – Tłuszcz): Legionowo Piaski, Michałów-Reginów, Wieliszew, Nieporęt, Dąbkowizna, Radzymin;
  • Linia nr 21 (Warszawa Wileńska – Wołomin Słoneczna): Warszawa Zacisze Wilno, Ząbki, Kobyłka Ossów, Kobyłka, Wołomin Słoneczna;
  • Linia nr 449 (Warszawa Rembertów – Zielonka): Warszawa Mokry Ług, Zielonka Bankowa;
  • Linia nr 20: przystanek Warszawa ZOO;
  • Linia nr 440: przystanek Warszawa Lotnisko Chopina.

Dodatkowo przewidziano przebudowę dwóch peronów na przystanku Ursus Północny, wymianę bramek sieci trakcyjnej, remont dwóch wiaduktów kolejowych linii nr 3 oraz modernizację peronu na stacji Radzymin wraz z dojściami.

Rewitalizacja linii kolejowej nr 8 na odcinku Tunel – Kraków

Drugi projekt obejmuje modernizację infrastruktury na blisko 50-kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 8 pomiędzy stacjami Tunel a Kraków Główny. Zakres prac obejmuje:

  • remont nawierzchni torowej w celu zwiększenia prędkości pociągów pasażerskich i towarowych,
  • budowę dwóch nowych peronów na stacjach Miechów i Zastów,
  • przebudowę peronów na przystanku Smroków oraz stacjach Kraków Batowice i Kraków Główny.

Wszystkie perony i dojścia zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo, na stacjach zamontowane zostaną nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i energooszczędne oświetlenie.

W ramach zadania zaplanowano również:

  • modernizację sześciu przejazdów kolejowo-drogowych,
  • wymianę 22 rozjazdów i czterech skrzyżowań torów,
  • odcinkową wymianę sieci trakcyjnej.

Zakończenie realizacji obydwu projektów planowane jest na drugą połowę 2026 r.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.