Postęp prac na obwodnicy Pradeł
W środę, 30 lipca 2025 r., sprzyjające warunki pogodowe umożliwiły ułożenie pierwszej warstwy podbudowy asfaltowej na dojeździe do ronda w Pradłach, w miejscu przecięcia z dotychczasowym przebiegiem DK78. Dzień później wykonano warstwę wiążącą. Obecnie trwają prace nad układaniem podbudowy bezpośrednio na rondzie. Dotychczas wbudowano ponad 1,2 tys. ton mieszanki mineralno-asfaltowej.
Zakończenie układania nawierzchni na rondzie przewidziano na sierpień br. Z kolei zakończenie budowy ronda planowane jest na listopad 2025 r., pod warunkiem braku opóźnień. Kolejne fragmenty obwodnicy będą asfaltowane zgodnie z ustalonym harmonogramem aż do zakończenia całej inwestycji.
Zakres inwestycji drogowej
Obwodnica Pradeł realizowana jest przez firmę NDI z Sopotu. Koszt budowy trasy o długości 2,3 km wynosi 64,9 mln zł. Prace rozpoczęły się pod koniec stycznia 2025 r., a ich zakończenie planowane jest na marzec 2027 r. Obecny poziom zaawansowania robót wynosi 10%.
Elementy inwestycji obejmują:
- budowę jednojezdniowej drogi klasy GP (główna przyspieszona) o długości 2,3 km z dwoma pasami ruchu,
- wykonanie ronda oraz czterech obiektów inżynierskich,
- budowę dróg dojazdowych, chodników i ciągów pieszo-rowerowych,
- wykonanie zjazdów, kanałów technologicznych, oświetlenia drogowego oraz urządzeń BRD.
Infrastruktura przyjazna środowisku
W ramach inwestycji przewidziano liczne rozwiązania chroniące środowisko naturalne, w tym:
- urządzenia ochronne i przejścia dla zwierząt,
- ekrany akustyczne, przeciwolśnieniowe i ogrodzenia ochronno-naprowadzające dla płazów,
- system odwodnienia z retencją i podczyszczaniem wód opadowych i roztopowych,
- nasadzenia zieleni ochronnej i naprowadzającej.
Znaczenie nowej trasy DK78
Budowana obwodnica Pradeł będzie przedłużeniem obwodnicy Kroczyc, tworząc kolejny odcinek nowego przebiegu drogi krajowej nr 78 pomiędzy Siewierzem a Szczekocinami. Łączna długość nowej infrastruktury w tym ciągu to blisko 50 km. Nowa trasa pozwoli na ominięcie terenów zurbanizowanych, zwiększając bezpieczeństwo ruchu oraz poprawiając przepustowość połączeń z autostradą A1, drogą krajową nr 11 oraz w przyszłości z trasą ekspresową S11.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
