REKLAMA
Kolej Wiadomości
3 Minuty czytania

Modernizacja linii kolejowej nr 273 przyspieszy transport do portów w Szczecinie i Świnoujściu

Pociągi towarowe zyskają lepszy dostęp do portów w Szczecinie i Świnoujściu dzięki modernizacji linii kolejowej Nadodrzanka. Na 300 km trasy, w trzech województwach, zmodernizowana zostanie infrastruktura torowa i rozjazdowa. Inwestycja pozwoli na zwiększenie prędkości pociągów towarowych do 100 km/h, a pasażerskich – do 160 km/h. Projekt realizowany jest z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).

Modernizacja linii kolejowej nr 273 Nadodrzanki – schemat odcinków objętych pracami
Infografika: PKP Polskie Linie Kolejowe SA, www.plk-sa.pl
Spis treści

Poprawa parametrów technicznych Nadodrzanki

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały trzy umowy na realizację prac modernizacyjnych na wybranych odcinkach linii kolejowej nr 273 (Nadodrzanka) oraz linii nr 401. Roboty obejmą trasę o długości ok. 300 km, przebiegającą przez województwa dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie. Celem przedsięwzięcia jest poprawa stanu technicznego linii, zwiększenie prędkości oraz przepustowości, co przełoży się na sprawniejszy przewóz ładunków i krótszy czas przejazdu pociągów pasażerskich.

W ramach inwestycji planowane jest:

  • usunięcie ograniczeń prędkości wynikających z zużycia nawierzchni torowej,
  • zwiększenie prędkości pociągów towarowych do 100 km/h,
  • zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h na odcinku dolnośląskim oraz do 140 km/h na odcinkach lubuskim i zachodniopomorskim.

Skrócenie czasów przejazdu

Po zakończeniu prac czas przejazdu pociągów pasażerskich skróci się odpowiednio:

  • Wrocław – Zielona Góra: o 18 minut,
  • Zielona Góra – Szczecin: o ponad 20 minut,
  • Wrocław – Szczecin: łącznie o 40 minut,
  • Szczecin – Świnoujście: o 10 minut.

Poprawa przepustowości umożliwi obsługę większej liczby składów towarowych, szczególnie tych zmierzających do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.

Zakres robót torowych i infrastrukturalnych

Modernizacja obejmuje m.in.:

  • punktową wymianę szyn na odcinkach: Wróblin Głogowski – Bytom Odrzański, Kostrzyn – Namyślin, Mieszkowice – Godków, stacje Krzywin Gryfiński i Daleszewo oraz szlak Mokrzyca Wielka – Warnowo,
  • kompleksową wymianę nawierzchni torowej w jednym torze na szlaku Wołów – Małowice Wołowskie,
  • regulację sieci trakcyjnej,
  • remont rozjazdów na stacjach: Bytom Odrzański, Nowa Sól, Niedoradz, Budachów, Kostrzyn, Ścinawa i Rudna Gwizdanów,
  • budowę blokady liniowej na odcinku Rudna Gwizdanów – Grębocice.

Zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach

W celu poprawy bezpieczeństwa ruchu:

  • na 27 przejazdach kolejowo-drogowych (na odcinku Wrocław Pracze – Głogów) zmodernizowana zostanie nawierzchnia,
  • na 16 z nich zamontowane zostaną nowoczesne systemy zabezpieczeń,
  • w Chełmku Wołowskim przebudowane zostaną dwa perony pasażerskie.

Wartości umów i wykonawcy

Modernizacja linii kolejowej Nadodrzanka realizowana jest na podstawie trzech umów:

  • Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach zadania „Prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C–E 59 – odcinek Wrocław Pracze – Głogów, o wartości 154 mln zł netto (190 mln zł brutto). Wykonawcą jest Trakcja S.A..
  • Zaprojektowanie i wykonanie robót na linii kolejowej nr 273 od km 116,000 do km 285,000, o wartości (wraz z opcjami) 216 mln zł netto (266 mln zł brutto). Wykonawcą jest konsorcjum firm: DOLKOM sp. z o.o., SBM sp. z o.o. oraz SBM sp. z o.o. sp. k.
  • Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 273 na odcinku granica IZ w km 285,000 do Szczecin Podjuchy w km 346,358 oraz prace na linii kolejowej nr 401 na odcinku Szczecin Dąbie SDB w km –0,636 do Lubiewo w km 88,100”, o wartości (wraz z opcjami) 140 mln zł netto (172 mln zł brutto). Realizację powierzono firmie Colas Rail Polska sp. z o.o.

Wszystkie prace prowadzone będą w formule „projektuj i buduj”. Rozpoczęcie robót zasadniczych planowane jest jesienią 2025 r., po opracowaniu dokumentacji projektowej. Zakończenie inwestycji przewidziano na drugą połowę 2026 r.

Dodatkowe możliwości i zakończone inwestycje

W umowach dotyczących lubuskiej i zachodniopomorskiej części zadania przewidziano prawo opcji, umożliwiające rozszerzenie zakresu prac o modernizację systemu sterowania ruchem kolejowym i zabudowę nowych urządzeń przejazdowych. Rozwiązania te zwiększą poziom bezpieczeństwa zarówno w ruchu kolejowym, jak i drogowym.

Nowa inwestycja stanowi kontynuację działań prowadzonych w poprzednich latach. W 2024 r. zakończono wartą ponad 1,5 mld zł modernizację infrastruktury kolejowej w rejonie portów w Szczecinie i Świnoujściu. Zakres prac objął:

  • modernizację 96 km torów i 84 km sieci trakcyjnej,
  • wymianę 285 rozjazdów,
  • przebudowę mostu nad rzeką Parnicą oraz trzech wiaduktów kolejowych w Szczecinie.

Z kolei w 2023 r. w miejsce starej jednotorowej przeprawy powstał nowy dwutorowy most nad Regalicą – inwestycja o wartości 300 mln zł, realizowana wspólnie z Wodami Polskimi. Obiekt znacząco zwiększył przepustowość Nadodrzanki i usprawnił transport towarów do portów morskich.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.