Urealnienie opłat po dwóch dekadach
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało nowelizację rozporządzenia w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych. Jak podkreślił wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, celem zmian jest zachowanie równowagi pomiędzy interesami przedsiębiorców a kierowców, przy jednoczesnym uwzględnieniu rzeczywistych kosztów działania stacji. Analiza obejmowała m.in. wynagrodzenia diagnostów, koszty nieruchomości, mediów, eksploatacji i legalizacji urządzeń, przeglądów oraz napraw.
Wzrost kosztów utrzymania stacji kontroli pojazdów w latach 2020–2024, spowodowany m.in. inflacją, rosnącymi kosztami energii, najmu i podatków, doprowadził do spadku liczby działających podmiotów w latach 2023–2024. Przyjęto rok 2020 jako punkt odniesienia dla nowych stawek. Mimo urealnienia opłat, pozostaną one niższe niż w wielu państwach europejskich, w tym we Włoszech, Niemczech, na Słowacji czy w Estonii, a zbliżone do poziomu Węgier, Finlandii, Portugalii i Grecji.
Wejście w życie i zakres zmian
Nowe stawki wejdą w życie we wrześniu 2025 r., po spełnieniu wszystkich wymogów formalnych wynikających z procedury legislacyjnej. Zmiana jest elementem szerszej reformy systemu badań technicznych pojazdów, której celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i wzmocnienie nadzoru nad prawidłowością przeprowadzania badań.
Reforma systemu badań technicznych
Projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym zakłada m.in. wprowadzenie nowego systemu szkoleń dla diagnostów, umożliwiającego cykliczne podnoszenie kwalifikacji w odpowiedzi na postęp technologiczny. Przewidziano również możliwość wykonania badania technicznego do 30 dni przed wyznaczonym terminem bez skracania okresu ważności kolejnego badania, co będzie ułatwieniem dla kierowców planujących dłuższe wyjazdy.
W ramach uszczelnienia systemu wprowadzone zostanie sporządzanie dokumentacji fotograficznej, co ma podnieść rzetelność i jakość badań. Istotnym elementem reformy będzie także powiązanie wysokości opłat z obiektywnym wskaźnikiem, co pozwoli na ich dostosowanie do dynamicznej sytuacji gospodarczej.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
