Modernizacja linii kolejowej nr 108 – lepsze połączenia z Bieszczadami
W postępowaniu przetargowym na rewitalizację linii kolejowej nr 108 PORR uzyskał najwyższą liczbę punktów, zapewniając sobie realizację prac projektowych, w tym w zakresie technologii sygnalizacyjnej i telekomunikacji, oraz kompleksowych robót budowlanych. Inwestycja obejmuje odcinek Jasło – Nowy Zagórz o długości 80 km i jest warta ok. 240 mln EUR (1,04 mld zł). Zakres robót przewiduje modernizację 18 stacji i przystanków oraz budowę 6 nowych przystanków. Wymienionych zostanie 78 rozjazdów, przebudowanych 80 przejazdów kolejowo-drogowych, a cała infrastruktura będzie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Kluczowym elementem będzie obniżenie torów w Krośnie na długości 1650 m, w tym budowa w wykopie otwartym tunelu częściowo przykrytego (ok. 330 m). Powstaną także 3 nowe tunele kolejowe i 3 wiadukty drogowe. Planowany czas realizacji wynosi ok. 44 miesiące, a pierwsze pociągi mają ruszyć po nowych torach pod koniec 2028 r.
Modernizacja linii kolejowej nr 104 – szybsza trasa przez Małopolskę
Drugie zlecenie, realizowane przez konsorcjum PORR S.A. i Trakcja System Sp. z o.o., obejmuje modernizację linii kolejowej nr 104 na odcinku Rabka Zaryte – Fornale. Inwestycja usprawni komunikację w Małopolsce, skróci czas podróży do Zakopanego i Nowego Sącza oraz poprawi połączenia z południowymi sąsiadami Polski. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły kursować z prędkością do 120 km/h. Projekt zakłada elektryfikację linii, budowę peronów na przystankach Raba Niżna i Mszana Dolna Marki oraz stacji Mszana Dolna, a także realizację 66 obiektów inżynieryjnych, w tym 9 mostów kolejowych, 4 mostów drogowych, 5 wiaduktów oraz przejścia pod torami na stacji Mszana Dolna. Modernizacji poddanych zostanie 11 przejazdów kolejowo-drogowych, a 16 zlikwidowanych przejazdów zastąpi nowy układ dróg równoległych. Na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna prace będą kontynuowane po poprzednim wykonawcy, natomiast na pozostałej części trasy rozpoczną się od rozbiórki starej infrastruktury. Zakończenie inwestycji planowane jest na trzeci kwartał 2027 r., po 24 miesiącach prac.
– Polskie budownictwo kolejowe należy do najbardziej dynamicznych w Europie. Bardzo się cieszymy, że dzięki naszej wiedzy technicznej możemy wnieść istotny wkład w modernizację kolei, szczególnie teraz, gdy możemy wykorzystać nasze doświadczenie, aby ulepszyć połączenia transportowe w południowo-wschodniej części kraju oraz wzmocnić infrastrukturę w pobliżu granicy – powiedział Karl-Heinz Strauss, Prezes Zarządu Grupy PORR.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
