Nowy tabor – 120 autobusów przegubowych dla Warszawy
Warszawa planuje znaczącą rozbudowę taboru autobusowego. ZTM ogłosił przetarg na dostawę 120 autobusów przegubowych o długości 18 metrów, podzielony na dwie części po 60 pojazdów każda. Producenci mogą składać oferty na całość zamówienia lub wybraną część. Przewidziano także możliwość zamówienia uzupełniającego – dodatkowych 100 autobusów (po 50 w każdej części). Termin składania ofert upływa 16 września 2025 r., a realizacja dostaw zaplanowana jest na okres od października do grudnia 2026 r.
Standardy Warszawskiego Transportu Publicznego
Nowe autobusy przegubowe dla Warszawy będą niskopodłogowe, klimatyzowane i wyposażone w system informacji pasażerskiej. W pojazdach znajdą się wyznaczone miejsca dla wózków, blokady alkoholowe dla kierowców oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym przyciski opisane alfabetem Braille’a, systemy informujące kierowcę o konieczności rozłożenia rampy oraz funkcja tzw. przyklęku, umożliwiająca łatwiejsze wejście do pojazdu.
Autobusy dostosowane do sytuacji kryzysowych
Nowe autobusy przegubowe dla Warszawy będą mogły służyć nie tylko w codziennym transporcie pasażerów, ale także w sytuacjach nadzwyczajnych, takich jak klęski żywiołowe. Pojazdy będą przystosowane do ewakuacji osób, w tym przewozu w pozycji leżącej na noszach lub leżankach, z systemem szybkiego mocowania. Adaptacja do transportu specjalistycznego będzie możliwa bez użycia narzędzi lub przy użyciu sprzętu znajdującego się na wyposażeniu.
Zasilanie i finansowanie inwestycji
Autobusy będą napędzane silnikami diesla, co ma zapewnić ich niezawodność w sytuacjach kryzysowych, np. w przypadku braku dostępu do energii elektrycznej. Zakup pojazdów ma być dofinansowany z rządowego Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025–2026. Po dostawie autobusy trafią do eksploatacji Miejskich Zakładów Autobusowych.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
