REKLAMA
Kolej Mosty Wiadomości
1 Minuta czytania

Modernizacja linii kolejowych w kujawsko-pomorskim z funduszy europejskich

Mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego zyskają szybsze i wygodniejsze podróże dzięki modernizacji toruńskiego węzła kolejowego oraz linii Maksymilianowo – Kościerzyna. Inwestycje o łącznej wartości blisko 5 mld zł zostaną zrealizowane przy wsparciu Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027, a czas przejazdu pociągiem na trasie Bydgoszcz – Trójmiasto skróci się nawet o 20 minut.

Modernizacja linii kolejowych w kujawsko-pomorskim – most kolejowy na Bugu
Zdjęcie: Szymon Grochowski, PKP Polskie Linie Kolejowe SA, www.plk-sa.pl
Spis treści

Linia kolejowa nr 201 Maksymilianowo – Kościerzyna

Na ponad 100 km odcinku linii nr 201 dobudowany zostanie drugi tor i przeprowadzona elektryfikacja. Dzięki temu pociągi pasażerskie osiągną prędkość do 160 km/h, a przejazd skróci się o około 20 minut. W ramach inwestycji powstaną nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, blokada liniowa oraz 175 rozjazdów.

Zmodernizowanych zostanie 8 stacji (m.in. Maksymilianowo, Stronno, Wierzchucin) i 10 przystanków osobowych, a dodatkowo powstanie nowy przystanek Szenajda. Łącznie przewidziano budowę i modernizację blisko 100 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów, a także 34 przejazdów kolejowo-drogowych. Ułatwi to obsługę ruchu pasażerskiego i towarowego, szczególnie w kierunku portu w Gdyni.

Wartość projektu wynosi 5,4 mld zł netto (6,65 mld zł brutto), z czego 4,6 mld zł pochodzi z dofinansowania unijnego. Realizacja w czterech kontraktach zaplanowana jest na lata 2025–2029.

Modernizacja węzła toruńskiego

Drugi projekt obejmuje przebudowę stacji Toruń Wschodni i Toruń Miasto na linii kolejowej nr 353. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością poprzez montaż wind i nowych przejść podziemnych. Pojawi się system dynamicznej informacji pasażerskiej, a na odcinku 8,5 km wymienione zostaną tory i sieć trakcyjna, w tym budowa drugiego toru pod Placem Pokoju Toruńskiego, co zlikwiduje wąskie gardło.

Istotnym elementem będzie remont mostu kolejowego im. Ernesta Malinowskiego z 1873 r. nad Wisłą, obejmujący m.in. przyczółki, łożyska i zabezpieczenie antykorozyjne. Wzdłuż obiektu powstanie kładka pieszo-rowerowa.

Po stronie miasta Toruń przewidziano przebudowę kładki nad torami – tzw. Garbatego Mostku – oraz modernizację ul. Sowińskiego z nowymi miejscami parkingowymi.

Wartość inwestycji „BiT City II” wynosi 556 mln zł netto (685 mln zł brutto), a dofinansowanie unijne – 390 mln zł. Zakończenie prac planowane jest w drugiej połowie 2028 r.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.