Nowoczesne perony i przebudowa tuneli
W ramach modernizacji stacja zyska siedem zadaszonych peronów o ujednoliconej wysokości, co ułatwi pasażerom wsiadanie do pociągów. Zostaną one wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz nowe nagłośnienie.
Przebudowane zostaną trzy istniejące przejścia podziemne. Tunel zachodni wzbogaci się o ścieżkę rowerową i tradycyjne schody na perony 1–4. W tunelu środkowym pojawią się schody ruchome na perony 1–4, a w przejściu wschodnim – ruchome na perony 5–7. Wszystkie tunele zostaną połączone nowym łącznikiem pod peronem 6, który ułatwi komunikację oraz zapewni dojście do ul. Tysiąclecia.
Na stacji zamontowanych zostanie kilkanaście wind – cztery w przejściu środkowym, siedem w wschodnim oraz trzy przy nowym łączniku do peronów 5–7.
Integracja z metrem i nowy układ komunikacyjny
W ramach inwestycji zmodernizowany zostanie przystanek Warszawa Stadion. Powstanie dodatkowy peron tymczasowy, wykorzystywany do zakończenia prac na linii średnicowej. Kluczową zmianą będzie budowa łącznika umożliwiającego bezpośrednie przejście między przystankiem kolejowym a stacją metra.
Nowe przejście podziemne powstanie także na wysokości ul. Chodakowskiej, co poprawi komunikację pomiędzy Pragą Południe a Pragą Północ. Pod stacją powstanie konstrukcja pod przyszły tunel Tysiąclecia, planowany do realizacji przez miasto.
Nowa estakada i system sterowania ruchem kolejowym
Istotnym elementem projektu będzie budowa estakady łączącej Warszawę Wschodnią z linią kolejową nr 9. Konstrukcja o długości ponad 1,6 km i 29 przęsłach pomieści dwa tory, co usprawni połączenia w kierunku Gdańska, Olsztyna i Legionowa.
Na stacji powstanie także nowa nastawnia z komputerowymi systemami sterowania ruchem kolejowym. Modernizacją objęte zostaną również wiadukty nad ulicami Targową, Siwca i Zamoyskiego.
Finansowanie i harmonogram
Projekt jest współfinansowany z unijnego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS). Rozpoczęcie prac planowane jest na 2026 rok, a ich zakończenie na 2029 rok. Modernizacja Warszawy Wschodniej stanowi kolejny etap przebudowy stołecznej linii średnicowej, po zakończonej już modernizacji Warszawy Zachodniej.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
