Budowa jazu klapowego na Odrze
Pierwsze z planowanych zadań dotyczy budowy jazu klapowego w km 180,50 rzeki Odry wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Nowa inwestycja ma zapewnić stały i stabilny poziom piętrzenia wody, co jest warunkiem utrzymania możliwości transportowych drogi wodnej.
Modernizacja śluzy i sterowni
Drugie zadanie zakłada modernizację śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Ujście Nysy, a także przebudowę awanportów i obiektów towarzyszących. Realizacja tych prac pozwoli na podniesienie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego i usprawnienie żeglugi śródlądowej na Odrze.
Finansowanie i cele projektów
Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej środki dostępne w ramach działania FENX.05.07 „Bezpieczeństwo morskie i śródlądowe drogi wodne poza TEN-T” wynoszą do 100 mln euro. Wody Polskie złożyły wnioski w naborze prowadzonym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Inwestycje mają na celu nie tylko poprawę parametrów technicznych stopnia wodnego, lecz także rozwój niskoemisyjnych i przyjaznych środowisku systemów transportowych, ograniczenie emisji hałasu oraz wspieranie zrównoważonej mobilności regionalnej i lokalnej. Projekty wpisują się w założenia Krajowego Programu Żeglugowego do roku 2030.
Parametry dróg wodnych pozostaną bez zmian
Podkreślono, że modernizacja stopnia wodnego Ujście Nysy nie wpłynie na zmianę parametrów eksploatacyjnych dróg wodnych do klasy wyższej niż przed realizacją inwestycji.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
