REKLAMA
Motoryzacja Wiadomości
2 Minuty czytania

Pożary samochodów elektrycznych – fakty i statystyki a obawy kierowców

Statystyki Państwowej Straży Pożarnej oraz raport Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności pokazują, że ryzyko pożaru samochodów elektrycznych nie jest wyższe niż w przypadku pojazdów spalinowych. Mimo to temat wciąż wywołuje obawy kierowców i zarządców budynków, zwłaszcza w kontekście garaży podziemnych. Eksperci podkreślają, że właściwe zabezpieczenia oraz nowe technologie minimalizują zagrożenia i pozwalają ograniczyć skutki ewentualnych zdarzeń.

Pożary samochodów elektrycznych – fakty i statystyki
Obraz autorstwa Freepik
Spis treści

Obawy kierowców i zarządców budynków

Pożary samochodów elektrycznych budzą emocje, czego przykładem był głośny incydent sprzed kilku lat w warszawskim garażu podziemnym. W wyniku zdarzenia budynek został wyłączony z użytkowania na ponad rok. – Gdyby nad miejscami postojowymi dla pojazdów elektrycznych zastosowano dodatkowe zabezpieczenia ogniowe, skutki byłyby znacznie mniej dotkliwe – wskazuje Grzegorz Linke, koordynator certyfikacji systemowej w Saint-Gobain.

W konsekwencji w niektórych budynkach zaczęto wprowadzać zakazy wjazdu dla samochodów elektrycznych, analogiczne do dawnych ograniczeń dotyczących pojazdów z instalacją gazową. Specjaliści podkreślają jednak, że takie rozwiązania nie znajdują uzasadnienia w statystykach.

Statystyki nie potwierdzają większego ryzyka

Nowy „Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV” wskazuje, że w I połowie 2025 roku samochody całkowicie elektryczne odpowiadały za mniej niż 0,5% wszystkich pożarów pojazdów w Polsce. Na 4712 przypadków tylko 23 dotyczyły aut elektrycznych, co daje wskaźnik identyczny jak w przypadku samochodów spalinowych – 0,23 pożaru na 1000 zarejestrowanych pojazdów.

Od 2020 do połowy 2025 roku odnotowano 87 pożarów pojazdów elektrycznych, przy ponad 50 tys. zdarzeń dotyczących samochodów spalinowych. Zaledwie 30% przypadków miało związek z awariami technicznymi, a nie wszystkie dotyczyły systemu bateryjnego.

Nowe technologie zwiększają bezpieczeństwo

Samochody elektryczne stają się coraz bezpieczniejsze dzięki rygorystycznym normom UNECE R100, które określają standardy ochrony baterii litowo-jonowych. – Nowoczesne baterie trakcyjne charakteryzują się mniejszym ryzykiem pożarowym niż stosowane przed dekadą – podkreśla Tomasz Karwat, biegły sądowy i przewodniczący Komisji Kwalifikacyjnej SEP.

Coraz częściej stosowane baterie LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe) wykazują większą odporność na przegrzewanie niż tradycyjne baterie NMC. Zmniejsza to prawdopodobieństwo zapłonu, choć – jak zaznacza prof. Dorota Brzezińska z Politechniki Łódzkiej – wciąż problemem pozostaje ciasne upakowanie ogniw i trudności w dostępie środka gaśniczego do wnętrza baterii.

Wyzwania w gaszeniu i systemy zabezpieczeń

Gaszenie samochodów elektrycznych jest trudniejsze i bardziej czasochłonne niż w przypadku pojazdów spalinowych. Eksperci wskazują, że pomocne mogą być specjalne maty gaśnicze, systemy mgły wodnej czy automatyczne detektory pożaru w garażach podziemnych. – Kluczowe jest ograniczanie rozprzestrzeniania się ognia, nawet jeśli ugaszenie samego pojazdu jest trudne – podkreśla prof. Brzezińska.

Tomasz Karwat dodaje, że istotnym problemem jest często nie sam pojazd elektryczny, lecz instalacja elektryczna w budynku, która nie zawsze jest przystosowana do długotrwałego obciążenia podczas ładowania.

Podsumowanie

Eksperci są zgodni: pożary samochodów elektrycznych nie występują częściej niż w przypadku aut spalinowych. Obawy kierowców i zarządców budynków są zrozumiałe, jednak nowoczesne rozwiązania techniczne, rygorystyczne normy oraz dodatkowe zabezpieczenia garaży pozwalają skutecznie ograniczyć ryzyko i minimalizować skutki potencjalnych zdarzeń.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.