Lokomotywy wodorowe – krok ku transformacji energetycznej
Uroczystość podpisania umowy odbyła się podczas przejazdu specjalnego lokomotywą wodorową na trasie Jelenia Góra – Karpacz, w obecności Minister Klimatu i Środowiska Pauliny Hennig-Kloski. Prezes NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak podkreśliła, że wsparcie tego typu inwestycji to nie tylko rozwój nowoczesnego transportu, ale także poprawa jakości powietrza i redukcja emisji CO₂.
Z prototypu do produkcji seryjnej
Projekt zakłada wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych prowadzonych w latach 2019–2023, w ramach których powstał prototyp pierwszej w Polsce lokomotywy manewrowej z napędem wodorowym. Dzięki inwestycji PESA zwiększy moce produkcyjne, uruchamiając kompleksową infrastrukturę w Bydgoszczy – halę montażu i halę magazynową typu cross-dock o łącznej powierzchni ponad 15 000 m². Zostaną również wdrożone nowoczesne systemy zarządzania łańcuchami dostaw. Projekt zakończy się w czerwcu 2026 r. i pozwoli na utworzenie 24 nowych miejsc pracy.
Redukcja emisji i przewaga konkurencyjna
W okresie trwałości przedsięwzięcia PESA planuje wyprodukowanie i sprzedaż 25 lokomotyw wodorowych. Ich eksploatacja pozwoli ograniczyć emisję CO₂ o ponad 7 600 ton. Robert Tafiłowski, wiceprezes PESA Bydgoszcz, zaznaczył, że rosnące zainteresowanie operatorów kolejowych pojazdami bezemisyjnymi dotyczy zarówno rynku krajowego, jak i zagranicznego. Lokomotywy, oprócz niskoemisyjnego napędu, będą wyposażone w system autonomicznego wykrywania przeszkód na torze.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
