Rewitalizacja linii Gorzów – Międzychód
Dokumentacja projektowa obejmie linie: Gorzów Wielkopolski – Skwierzyna (LK367), Skwierzyna – Międzychód (LK363) i Szamotuły – Międzychód (LK368). Założono ich przyszłą elektryfikację oraz dostosowanie do prędkości 160 km/h, czyli o 40 km/h wyższej niż pierwotnie planowano. Najszybsze pociągi pokonają trasę z Poznania do Gorzowa Wielkopolskiego w 78 minut, a składy regionalne w 120 minut. Dystans Międzychód – Gorzów zostanie skrócony do 31 minut w ruchu przyspieszonym i 57 minut w ruchu regionalnym, wobec nawet 2,5 godziny przed zawieszeniem kursów.
Zakres prac projektowych
Na 30-kilometrowym odcinku Skwierzyna – Międzychód planowana jest przebudowa toru i montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem. Prace obejmą także linię kolejową nr 367 Skwierzyna – Gorzów (28 km) oraz 6-kilometrowy fragment Gorzów Wielkopolski Wieprzyce – Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna (LK415).
Nowe przystanki i perony
Inwestycja przewiduje budowę i modernizację przystanków, które zapewnią dogodny dostęp do kolei mieszkańcom regionu. Nowe perony powstaną m.in. w Wierzbnie, Rokitnie, Goraju, Przytocznej, Chełmsku, Trzebieszewie, Brzozowcu Gorzowskim, Deszcznie oraz w Gorzowie Wielkopolskim (Karnin, Zieleniec, Zamoście, Wieprzyce, Gorzów Zachód, Gorzów Zakanale i Gorzów Strefa Ekonomiczna). Wszystkie będą wyposażone w wiaty, ławki, oznakowanie, ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych oraz pochylnie dla osób o ograniczonej mobilności.
Harmonogram i finansowanie
Dokumentację dla projektu „Prace na linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód” przygotuje konsorcjum Infra – Centrum Doradztwa Sp. z o.o. i RDK Projekt Sp. z o.o. Opracowanie ma być gotowe w I kwartale 2028 r. Inwestycja uwzględni fundamentowanie pod sieć trakcyjną, a elektryfikacja zostanie zrealizowana w ramach prawa opcji, jeśli budżet na roboty budowlane pozwoli. W przeciwnym razie konieczne będzie pozyskanie dodatkowych źródeł finansowania.
Rewitalizacja linii Bieniów – Lubsko
Program „Kolej Plus” obejmuje także przywrócenie połączeń między Lubskiem a Bieniowem (LK275). Na 18-kilometrowym odcinku przebudowany zostanie tor, umożliwiający jazdę pociągów spalinowych z prędkością do 120 km/h. Nowa mijanka w Letnicy zintegruje trasę z linią Zielona Góra – Żary (LK370). Obsługę podróżnych zapewnią perony w Lubsku (Karaś, Lubsko, Lubsko Wschodnie), Budziechowie, Jasieniu, Bieszkowie, Biedrzychowicach Dolnych oraz wyremontowana stacja Bieniów. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2028 r.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
