REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Mniej hałasu przy torach – nowoczesne rozwiązania PLK

Polskie Linie Kolejowe (PLK) wdrażają skuteczne i nowoczesne rozwiązania ograniczające hałas kolejowy. Oprócz ekranów akustycznych stosowane są także absorbery przyszynowe i maty wibroizolacyjne, które redukują dźwięki u źródła. Pomiary poziomu hałasu pozwalają na optymalne dopasowanie metod ochrony do potrzeb mieszkańców i środowiska.

Hałas kolejowy – absorbery przyszynowe na szynach
Zdjęcie: PKP Polskie Linie Kolejowe, www.plk-sa.pl
Spis treści

Ekrany akustyczne – podstawowa bariera dźwiękowa

Najbardziej rozpoznawalnym sposobem ochrony przed hałasem kolejowym są ekrany akustyczne. Tworzą one tzw. cień akustyczny, ograniczając rozprzestrzenianie się fal dźwiękowych. Dotychczas wzdłuż linii zarządzanych przez PLK powstało 346 km takich barier – długość odpowiadająca trasie kolejowej Tczew – Kostrzyn lub odcinkowi drogi Warszawa – Gdańsk.

Nie zawsze jednak ekrany są jedynym i najlepszym rozwiązaniem. W miejscach, gdzie hałas jedynie nieznacznie przekracza dopuszczalne normy, PLK stosuje inne metody – mniej ingerujące w krajobraz, a jednocześnie skutecznie redukujące emisję dźwięku.

Absorbery i maty – „niewidoczna” ochrona akustyczna

Do takich środków należą absorbery przyszynowe i maty wibroizolacyjne. Montowane bezpośrednio na szynach absorbery obniżają poziom hałasu nawet o 2–3 dB, redukując dźwięki powstające w miejscu styku koła z torem. Maty wibroizolacyjne ograniczają natomiast przenoszenie drgań do gruntu, zmniejszając tzw. hałas strukturalny odczuwalny w budynkach położonych blisko torów.

Dzięki tym rozwiązaniom mieszkańcy okolicznych terenów odczuwają wyraźnie mniejszą uciążliwość przejazdu pociągów, mimo że zastosowane technologie są praktycznie niewidoczne dla oka.

Badania i dopuszczenia techniczne

Zanim nowe technologie zostaną wdrożone na liniach kolejowych, muszą przejść serię badań technicznych i akustycznych. Testy prowadzone są m.in. na specjalnym poligonie PLK. Tylko pozytywne wyniki pozwalają na ich dopuszczenie do eksploatacji.

Takie podejście gwarantuje skuteczność środków ochrony akustycznej i ich trwałość w rzeczywistych warunkach użytkowania.

Inwestycje przyjazne środowisku

Wdrażanie absorberów i mat wibroizolacyjnych jest częścią kompleksowej strategii PLK w zakresie ochrony przed hałasem. Rozwiązania te dobierane są na podstawie analiz, pomiarów oraz rzeczywistych potrzeb mieszkańców i lokalnych warunków.

Nowoczesne środki ochrony akustycznej stosowane są już m.in. na trasach: Gdynia – Kościerzyna, Zabrzeg – Zwardoń oraz Ełk – Korsze. Obok nich wciąż prowadzone są działania tradycyjne, jak reprofilacja szyn czy budowa ekranów, które łącznie poprawiają komfort życia w pobliżu linii kolejowych.

Planowanie przestrzenne i mapy hałasu

Najskuteczniejszym sposobem ochrony przed hałasem kolejowym pozostaje jednak odpowiednie planowanie przestrzenne i lokalizacja zabudowy poza zasięgiem oddziaływania dźwięków.

Zasięg hałasu można sprawdzić na strategicznych mapach dostępnych publicznie. Osoby planujące zakup mieszkania lub domu w sąsiedztwie torów mogą również uzyskać informacje o poziomie hałasu w lokalnym Zakładzie Linii Kolejowych.

Komfort, który widać i słychać mniej

Nowoczesna kolej to nie tylko szybkie i wygodne podróże, ale również troska o środowisko i jakość życia mieszkańców. Działania PLK – od budowy ekranów, przez montaż absorberów, po zastosowanie mat wibroizolacyjnych – realnie poprawiają warunki akustyczne w otoczeniu torów.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.