Wyższe prędkości dla pasażerów
Polskie Linie Kolejowe konsekwentnie unowocześniają sieć, podnosząc parametry techniczne torów. Wraz z wrześniową korektą rozkładu jazdy przyspieszono pociągi pasażerskie na kolejnych odcinkach – składy wagonowe kursują szybciej na 1186 km torów, a szynobusy na 1697 km. Wyższe prędkości obowiązują m.in. na trasach Warszawa – Katowice, Warszawa – Terespol, Warszawa – Poznań, Warszawa – Kraków, Poznań – Szczecin, Suwałki – Trakiszki, Lublin – Przeworsk, Katowice – Legnica.
Dzięki modernizacjom podróże stają się szybsze, a kolej zyskuje na atrakcyjności. To także lepszy dostęp do transportu publicznego i większy komfort pasażerów, szczególnie w mniejszych miejscowościach, gdzie zmodernizowane linie przeciwdziałają wykluczeniu komunikacyjnemu.
Silniejsza kolej towarowa
Równolegle rosną możliwości transportu towarowego. W ostatnich 12 miesiącach prędkość składów towarowych zwiększono na 1868 km torów. Na ponad 2160 km linii podniesiono dopuszczalne naciski osi do maksymalnego poziomu 221 kN, co pozwala na kursowanie najcięższych składów nie tylko na głównych korytarzach transportowych, ale również poza nimi. Usprawnienia obejmują m.in. linie Poznań – Szczecin, Chorzów – Tczew, Wrocław – Międzylesie, Warszawa – Białystok.
Większa przepustowość i prędkość pociągów towarowych oznaczają sprawniejsze dostarczanie ładunków i wzmocnienie konkurencyjności kolei względem transportu drogowego. To także istotny krok w kierunku rozwoju zrównoważonego transportu i gospodarki.
Kolej jako filar nowoczesnej mobilności
Systematyczne podnoszenie parametrów technicznych linii kolejowych potwierdza rosnący potencjał polskiej kolei. Modernizacje i prace utrzymaniowe prowadzone przez PLK sprawiają, że kolej staje się coraz szybszym, bardziej niezawodnym i efektywnym środkiem transportu – zarówno dla pasażerów, jak i dla przewoźników towarowych.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
