Modernizacja torów i urządzeń sterowania ruchem
We wrześniu wykonawcy rozpoczęli roboty na dwóch odcinkach linii: 12 km między Bierutowem a Oleśnicą oraz 10 km między Kluczborkiem a Wołczynem. Zakres prac obejmuje modernizację torów, wymianę sieci trakcyjnej oraz przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Na stacjach Bierutów i Wołczyn powstaną nowe rozjazdy.
Bezpieczniejsze przejazdy i przebudowa drogi wojewódzkiej
Podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa na wszystkich przejazdach kolejowo-drogowych. Przewidziano wymianę płyt przejazdowych, naprawę nawierzchni oraz montaż nowoczesnych systemów zabezpieczenia ruchu. W ramach inwestycji przebudowana zostanie droga wojewódzka nr 451 w rejonie skrzyżowania z linią kolejową.
Obiekty inżynieryjne i nowe przeprawy
Zakres robót obejmuje 26 obiektów inżynieryjnych: 3 mosty, 4 wiadukty oraz 19 przepustów. Odnowione zostaną przeprawy nad rzekami Smolną, Świerzną i Baryczką. Wzmocnione zostaną m.in. wiadukty w Solnikach Wielkich, Oleśnicy i Ligocie Dolnej. Drugi wiadukt w Ligocie Dolnej, niewykorzystywany w ruchu, zostanie zlikwidowany.
Nowa infrastruktura pasażerska
W Smardach stare perony zostaną zastąpione nowymi, z dostępem przez rozbudowany przejazd kolejowo-drogowy. W Solnikach Wielkich powstaną dwa nowe perony, zlokalizowane bliżej zabudowań. Zapewniono dostępność dla osób o ograniczonej mobilności, montaż ławek, gablot z rozkładami jazdy oraz nowoczesne oświetlenie.
Szybsze i cięższe pociągi
Po zakończeniu inwestycji prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie do 120 km/h, a towarowych do 80 km/h. Tory będą dostosowane do cięższych składów, co poprawi efektywność przewozów. Czas przejazdu na trasie Wrocław – Kluczbork skróci się o około 10 minut.
Kontrakty i dalsze plany
Umowy obejmują dwa zadania:
- „Prace na linii kolejowej nr 143 – zadanie 1, odcinek Bierutów – Oleśnica” – wartość 163,7 mln zł, wykonawca: Trakcja S.A.,
- „Prace na linii kolejowej nr 143 – zadanie 2, odcinek Kluczbork – Wołczyn” – wartość 234,3 mln zł, wykonawcy: konsorcjum PPM-T Sp. z o.o. (lider) i DOLKOM sp. z o.o. (partner).
Zakończenie robót budowlanych przewidziano na drugą połowę 2026 r. PLK przygotowują także przetarg na modernizację kolejnego fragmentu linii 143, obejmującego stację Wrocław Psie Pole i szlak do Wrocławia Sołtysowic. Projekt zostanie zrealizowany dzięki dofinansowaniu z programu FEnIKS 2021–2027.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
