Nowy most przez Wisłę w Sandomierzu gotowy do włączenia w układ drogowy
Nowa przeprawa mostowa posiada już kompletną konstrukcję stalową, płytę pomostu, izolację, nawierzchnię, chodniki, bariery ochronne i oświetlenie. W zeszłym roku zmontowano ją na wzmocnionych podporach po wcześniejszym rozebraniu starego obiektu. W 2025 r. most przeszedł pomyślnie próbne obciążenie. Do wykonania pozostają roboty wykończeniowe, instalacyjne, prace przy przełożeniu mediów oraz zabezpieczenia antykorozyjne wewnątrz konstrukcji.
Docelowo przeprawa przez Wisłę w ciągu DK77 będzie dwujezdniowa, dzięki dwóm równoległym mostom. Obecnie eksploatowanym obiektem w przyszłości poprowadzony zostanie ruch w kierunku Lipnika i Kielc, natomiast nowym – w stronę Stalowej Woli i Tarnobrzega. Skierowanie ruchu na nową konstrukcję będzie możliwe po zakończeniu budowy węzła.
Decyzja zamienna i rozpoczęcie budowy węzła
Pierwotnie w tym miejscu planowano rondo, jednak w związku z planami budowy nowego odcinka DW723 przez Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich konieczne okazało się zaprojektowanie węzła. W sierpniu wykonawca uzyskał decyzję środowiskową i zamienną decyzję o pozwoleniu na budowę, co umożliwiło rozpoczęcie robót przygotowawczych oraz palowania pod wiadukt.
Węzeł zamiast ronda – większa przepustowość i bezpieczeństwo
Budowa węzła potrwa co najmniej do końca 2026 r. Obiekt zapewni szybsze i bezkolizyjne połączenie nowej przeprawy mostowej z siecią drogową w Sandomierzu. Dzięki temu nowy most będzie mógł w pełni przejąć funkcję poprawy przepustowości ruchu w ciągu DK77.
Możliwe, że przeprawa zostanie częściowo udostępniona kierowcom wcześniej. Wykonawca rozważa okresowe wykorzystanie nowego mostu do tymczasowej organizacji ruchu w trakcie budowy połączeń z węzłem. Takie rozwiązanie mogłoby zostać wprowadzone najwcześniej w połowie 2026 r.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
