Inwestycje PKP Intercity w ramach KPO
W październiku 2024 r. przewoźnik podpisał umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na bezzwrotne wsparcie w wysokości 2,16 mld zł, które pokrywa ponad 94% wydatków kwalifikowanych. Do tej pory PKP Intercity otrzymało trzy transze: w kwietniu 874,5 mln zł, w maju ponad 147 mln zł, a w sierpniu ponad 202 mln zł. Warunkiem otrzymania pełnego grantu jest zakończenie wszystkich inwestycji do czerwca 2026 r.
Środki przeznaczono na zakup 56 nowoczesnych lokomotyw o wartości 1 mld zł oraz modernizację 248 wagonów różnych typów za 1,2 mld zł.
Nowoczesny tabor dla pasażerów
Zakup obejmuje 56 lokomotyw Griffin, zdolnych do osiągania prędkości 160 km/h. Pojazdy zapewnią szybsze i bezpieczniejsze podróże oraz wyższą punktualność przejazdów. Modernizowane wagony zyskają nowe wyposażenie: komfortowe fotele ze stolikami, indywidualne oświetlenie, klimatyzację oraz system informacji pasażerskiej.
Wśród modernizowanych jednostek znajdzie się 50 wagonów COMBO, dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi, osób starszych czy rowerzystów. Zostaną one wyposażone m.in. w maszyny vendingowe.
Na dzień 17 września PKP Intercity odebrało już 161 wagonów i 44 lokomotywy EU160, a także zakończyło 3 z 7 planowanych inwestycji w ramach projektu finansowanego z KPO.
16,5 mld zł dla polskich producentów
Kontrakty na lokomotywy i wagony realizują wyłącznie polskie przedsiębiorstwa. Modernizacją wagonów zajmują się Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski w Poznaniu, bydgoska Pesa, Pesa Mińsk Mazowiecki oraz PKP Intercity Remtrak. Lokomotywy dostarcza firma Newag z Nowego Sącza.
Łącznie PKP Intercity zainwestowało dotąd 16,5 mld zł w zamówienia składane wyłącznie u polskich producentów, co wzmacnia krajowy przemysł kolejowy i przyczynia się do jego rozwoju.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
