GSM-R na polskiej kolei
System GSM-R funkcjonuje w Polsce od kilku lat, jednak dotychczas był wykorzystywany głównie na odcinkach, gdzie działa system ETCS poziomu II, i służył wyłącznie do przesyłu danych pomiędzy lokalnymi centrami sterowania a komputerami pokładowymi pociągów. Obecnie technologia obejmuje także komunikację głosową, zastępując przestarzałe urządzenia analogowe.
Eksploatacja obserwowana na trasie Warszawa – Gdańsk
Od 1 września prowadzona jest eksploatacja obserwowana GSM-R na 250-kilometrowym odcinku linii Warszawa – Gdańsk. Nowoczesne terminale zamontowane w pociągach pasażerskich i towarowych oraz u dyżurnych ruchu zastąpiły analogowe urządzenia.
– Teraz skupiamy się na testowaniu procedur, sprawdzaniu instrukcji i reguł komunikacji w wersji cyfrowej. Wszystkie uwagi od przewoźników dotyczą sposobu użytkowania systemu, a nie kwestii technicznych – podkreślił Krzysztof Waszkiewicz, członek Zarządu PKP PLK odpowiedzialny za utrzymanie infrastruktury.
Przygotowania i testy
Aby uruchomić eksploatację obserwowaną, PLK S.A. wykonały szereg prac technicznych, w tym konfigurację nowej centrali sterującej, połączenie stacji bazowych, włączenie roamingu międzynarodowego oraz wymianę kart SIM w urządzeniach odbiorczych. Współpraca z przewoźnikami obejmowała konsultacje regulaminów, szkolenia oraz jazdy testowe.
Testy zaplanowano poza sezonem wakacyjnym, aby uniknąć utrudnień w okresie największego natężenia ruchu. Zakończą się one z końcem października, a w listopadzie przygotowane zostaną wnioski z eksploatacji, które posłużą do dopracowania procedur.
Rozszerzenie systemu GSM-R
Jeszcze w grudniu system GSM-R ma objąć kolejne odcinki o łącznej długości około 1500 km. Docelowo umożliwi to sprawną i bezpieczną komunikację cyfrową między personelem kolejowym na znacznej części sieci zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
