REKLAMA
Motoryzacja Wiadomości
1 Minuta czytania

Wyniki III edycji Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej: WTP wśród liderów

Wielki Test Mobilności Miejskiej 2025 po raz pierwszy przeprowadzono jednocześnie w Warszawie, Gdańsku i Krakowie. W wydarzeniu, które zainaugurowało Europejski Tydzień Mobilności, 24 uczestników sprawdzało efektywność samochodów elektrycznych i spalinowych, rowerów oraz komunikacji miejskiej. Wyniki potwierdziły rosnącą rolę transportu publicznego oraz jednośladów w codziennych dojazdach.

Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej 2025
Grafika: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl
Spis treści

Rower liderem testu

Rower okazał się najszybszym środkiem transportu na czterech z sześciu tras, w tym na obu trasach krakowskich. Zdobył również najwięcej punktów w klasyfikacji generalnej, dzięki niskim kosztom eksploatacji, zerowej emisji i dobrej prędkości podróżnej.

Elektryki na drugim miejscu

Samochody elektryczne zwyciężyły na jednej trzeciej tras, nawet po doliczeniu czasu potrzebnego na znalezienie miejsca parkingowego. W klasyfikacji generalnej zajęły drugie miejsce, głównie dzięki niższym kosztom eksploatacji w porównaniu z autami spalinowymi oraz niskoemisyjności. Jednocześnie są najmniej dostępne cenowo spośród testowanych środków transportu.

Komunikacja miejska: przewaga Warszawy

Warszawski Transport Publiczny (WTP) zanotował najlepsze wyniki spośród miast biorących udział w teście. Metro ustąpiło pola jedynie elektrykowi, a tramwaj z Wilanowa dojechał na Wolę szybciej niż auto spalinowe i niemal równocześnie z elektrykiem. W Gdańsku komunikacja publiczna była najwolniejsza, choć uczestnicy docenili komfort podróży. W Krakowie dominowały przejazdy autobusowe, a czas oczekiwania na pociąg uznano za zbyt długi.

Koszty parkowania i eksploatacji

Samochody spalinowe generują wysokie koszty parkowania – w Warszawie roczny abonament w strefie płatnej może przekroczyć 10 tys. zł, w Gdańsku sięga 12,5 tys. zł, a w Krakowie 9 tys. zł. Parkowanie elektryków jest bezpłatne. Średni koszt przejazdu autem elektrycznym wyniósł 1,5 zł, wobec 3,7 zł dla pojazdu spalinowego. Co istotne, ładowanie w domu było tańsze niż bilet na komunikację miejską.

Transport publiczny najtańszy rocznie

Choć przejazdy komunikacją miejską bywają droższe jednorazowo, roczne wydatki są najniższe w Krakowie (840 zł), nieco wyższe w Warszawie (1000 zł), a najwyższe w Gdańsku (1404 zł). Tym samym transport publiczny pozostaje najbardziej dostępny cenowo, gdyż nie wymaga zakupu pojazdu.

Ekologia i uniwersalność

Rowery pozostają najbardziej przyjaznym środowisku środkiem transportu. Na kolejnych miejscach uplasowały się komunikacja miejska i samochody elektryczne, zależnie od wybranego środka transportu publicznego. Elektryki i komunikacja oferują dodatkowo większą odporność na warunki pogodowe niż rowery.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.