Przebieg trasy S74 Opatów – Nisko
Planowany odcinek drogi ekspresowej S74 będzie miał około 73 km długości. Trasa przebiegać będzie przez:
- województwo świętokrzyskie na odcinku blisko 29 km (gminy: Opatów, Lipnik, Obrazów, Samborzec),
- województwo podkarpackie na odcinku ponad 44 km (gminy: Tarnobrzeg, Gorzyce, Stalowa Wola, Zaleszany, Radomyśl nad Sanem, Pysznica, Nisko).
Droga będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z dostępem poprzez węzły drogowe. Inwestycja pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast, poprawi bezpieczeństwo mieszkańców oraz odciąży lokalny układ komunikacyjny.
Proces przygotowawczy
Prace nad przygotowaniem inwestycji rozpoczęły się w latach 2010–2011 wraz ze Studium korytarzowym, w którym analizowano siedem wariantów przebiegu trasy. Do dalszych etapów wybrano trzy z nich.
W 2018 r. Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło Program Inwestycji, który umożliwił realizację Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), badań geologicznych i archeologicznych oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Na każdym etapie prowadzono konsultacje społeczne w gminach objętych planowaną trasą.
W październiku 2022 r. złożono wniosek o wydanie DŚU. Wariant preferowany, tzw. społeczny (W5), został wskazany jako kontynuacja obwodnicy Opatowa. Trasa w tym przebiegu obejmuje m.in. węzły Lipnik, Samborzec, Tarnobrzeg, Gorzyce, Zaleszany, Kłyżów oraz Zapacz, a także przekroczenia rzek Koprzywianka, Wisła, San i Bukowa.
Zakres decyzji środowiskowej
DŚU zatwierdzona przez RDOŚ w Rzeszowie (w uzgodnieniu z RDOŚ w Kielcach) określa m.in.:
- przebieg drogi,
- rozwiązania minimalizujące wpływ na środowisko,
- lokalizację i parametry zabezpieczeń akustycznych,
- przejścia dla zwierząt,
- urządzenia ochrony wód,
- nasadzenia zieleni,
- zakres nadzoru przyrodniczego i archeologicznego.
Decyzja została wydana na podstawie raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko, zdrowie ludzi, zwierząt, roślinność i krajobraz. Dzięki niej możliwe będzie przejście do kolejnego etapu przygotowań – opracowania Koncepcji programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
