Postępy prac przy tarczach TBM
Tarcza TBM „Kinga” wydrążyła już ponad 1600 metrów tunelu ewakuacyjnego. Maszyna o długości 170 metrów i wadze 900 ton ma do wykonania łącznie 3750 metrów podziemnej konstrukcji, zlokalizowanej obok większego tunelu kolejowego. Ten powstaje dzięki pracy TBM „Jadwiga” – największej maszyny na budowie, ważącej ok. 2,5 tys. ton i wyposażonej w tarczę o średnicy niemal 11 metrów. Od czerwca urządzenie wydrążyło już blisko 600 metrów.
Znaczenie inwestycji Podłęże–Piekiełko
Drążenie tuneli stanowi kluczowy element modernizacji linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz) na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. Projekt zakłada nowy przebieg torów z wykorzystaniem estakad, mostów i wiaduktów. Dzięki temu pociągi osiągną prędkość do 160 km/h, co znacząco skróci czas podróży w regionie.
Obecnie prace budowlane w ramach projektu realizowane są na pięciu odcinkach. Trwają także postępowania przetargowe na kolejne fragmenty: Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa oraz Podłęże–Gdów.
Wymiana doświadczeń w skali europejskiej
Postępom prac przyglądali się uczestnicy Europejskich Dni Bezpieczeństwa Kolejowego. – Budowa torów w zupełnie nowym miejscu, z zastosowaniem obiektów inżynieryjnych takich jak mosty, wiadukty i tunele, to ogromne przedsięwzięcie, które wymaga wdrażania innowacyjnych rozwiązań. Chętnie dzielimy się doświadczeniami z inżynierami z całej Europy – podkreślił Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
