REKLAMA
Drogi Mosty Wiadomości
1 Minuta czytania

Postępują prace nad projektem mostu na Pilicy w Sulejowie

Postępują prace projektowe nad nowym mostem na Pilicy w Sulejowie w ciągu drogi krajowej nr 12. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla komunikacji w regionie łódzkim, gdzie natężenie ruchu sięga nawet 25 tys. pojazdów na dobę. Nowa przeprawa zastąpi blisko 80-letni obiekt i poprawi bezpieczeństwo oraz komfort podróży.

Postępują prace nad projektem mostu na Pilicy w Sulejowie - obecny most w Sulejowie
Zdjęcie: GDDKiA O/Łódź, www.gov.pl/web/gddkia-lodz/
Spis treści

Nowa przeprawa na DK12 konieczna ze względu na intensywny ruch

Odcinek drogi krajowej nr 12 między Piotrkowem Trybunalskim a Sulejowem należy do najbardziej obciążonych ruchem w Polsce. Według Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 średni dobowy ruch wynosi około 21 tys. pojazdów, a w godzinach szczytu przekracza 25 tys. Obecny most, eksploatowany od blisko 80 lat, jest zużyty w ponad 90%, co jednoznacznie wskazuje na konieczność budowy nowej przeprawy.

Projekt nowego mostu na Pilicy w Sulejowie

Trwające prace projektowe obejmują analizę kilku koncepcji technicznych. Rozważane są warianty jedno-, dwu- i trzyprzęsłowe, przy czym nowy most będzie dłuższy od obecnego o około 20%. Zwiększona długość umożliwi w przyszłości budowę chodników oraz ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż wałów przeciwpowodziowych. Nowa konstrukcja zostanie zaprojektowana z myślą o bezpieczeństwie i komforcie niechronionych uczestników ruchu. Przewidziano chodnik zarówno po stronie południowej, jak i północnej mostu – ten drugi z możliwością przekształcenia w ścieżkę pieszo-rowerową.

Wyzwania projektowe i organizacja ruchu w czasie budowy

Opracowanie tymczasowej organizacji ruchu stanowi jedno z najtrudniejszych zadań w projekcie. Wynika to z zwartej zabudowy w rejonie mostu i bliskości skrzyżowania z drogą krajową nr 74. Najbardziej prawdopodobne rozwiązanie zakłada budowę mostu tymczasowego po północnej stronie istniejącej przeprawy, który zapewni dwukierunkowy ruch lokalny dla samochodów osobowych, dostawczych, transportu publicznego i towarowego. Ze względu na brak alternatywnych przepraw w rejonie Sulejowa, konieczne będzie także wyznaczenie objazdów. Ruch ciężki zostanie skierowany dalej od miasta – przez DK48 od północy lub DK42 od południa.

Harmonogram realizacji inwestycji

Umowę z wykonawcą dokumentacji podpisano 10 czerwca 2025 r. Zgodnie z jej zapisami, wykonawca ma 28 miesięcy na przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej, której zakończenie przewidziano na jesień 2027 r. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na lata 2028–2029.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.