Nowa odsłona programu NaszEauto
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) wraz z Ministerstwem Klimatu i Środowiska (MKiŚ) zakończył analizę uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji projektu zmian w programie NaszEauto. Zaktualizowany program ma przyczynić się do popularyzacji ekologicznego transportu wśród osób prywatnych, instytucji publicznych i organizacji społecznych.
Zmiany w programie obejmują rozszerzenie wsparcia na pojazdy kategorii M2 (małe busy do 5 t) i N1 (samochody dostawcze do 3,5 t). O dofinansowanie będą mogły ubiegać się nowe grupy beneficjentów, w tym organizacje pozarządowe, parki narodowe, instytucje edukacyjne, medyczne i opiekuńcze. Zmodyfikowany program wejdzie w życie w drugiej połowie października 2025 r.
Zakres i wysokość dofinansowania
Nowe zasady przewidują następujące poziomy wsparcia finansowego:
- do 40 tys. zł dla pojazdów kategorii M1 (dla osób fizycznych, JDG i parków narodowych),
- do 600 tys. zł dla pojazdów kategorii M2,
- do 70 tys. zł dla pojazdów kategorii N1.
Z programu usunięta zostanie premia za niski dochód. Utrzymana pozostaje natomiast premia za zezłomowanie pojazdu, przy czym zezłomowany samochód musi być tej samej kategorii co nowo nabyty pojazd elektryczny. Zniesiono również obowiązek wpisania zezłomowanego auta w środki trwałe. NFOŚiGW uwzględnił też postulaty dotyczące wsparcia dla pojazdów z naliczonym podatkiem celnym – ten zapis nie znajdzie się w nowej wersji programu.
Budżet programu NaszEauto po zmianach wyniesie 1,1 mld zł, a środki zostaną sfinansowane z Krajowego Planu Odbudowy.
Nowi beneficjenci programu
Program zostanie otwarty dla szerszego grona odbiorców. W przypadku pojazdów kategorii M1 o wsparcie będą mogły ubiegać się:
- osoby fizyczne,
- osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (JDG),
- parki narodowe.
Dla pojazdów kategorii M2 i N1 beneficjentami mogą być:
- organizacje pozarządowe (NGO),
- parki narodowe,
- państwowe jednostki budżetowe realizujące zadania edukacyjne, lecznicze lub opiekuńcze w ramach kontraktu z NFZ,
- państwowe osoby prawne prowadzące działalność w zakresie edukacji, opieki lub ochrony zdrowia,
- jednostki samorządu terytorialnego i ich związki prowadzące placówki edukacyjne lub lecznicze w ramach systemu publicznego.
Efekty i cele programu NaszEauto
Do 7 października 2025 r. w programie NaszEauto złożono 16 314 wniosków na łączną kwotę ponad 500 mln zł.
Celem programu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego pojazdów zeroemisyjnych. Modyfikacje wprowadzone przez NFOŚiGW mają zwiększyć dostępność samochodów elektrycznych dla instytucji, które dotychczas nie mogły korzystać ze wsparcia, takich jak szkoły, szpitale, organizacje społeczne czy parki narodowe.
Jak podkreślił Paweł Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW, rozszerzenie programu pozwoli instytucjom publicznym i organizacjom społecznym korzystać z nowoczesnego, ekologicznego transportu. Inwestycje w elektromobilność przyczynią się do poprawy jakości powietrza, ograniczenia emisji z transportu oraz realizacji celów transformacji energetycznej w Polsce.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
