Bezpieczne przejście nad torami w Sosnowcu
Efektem współpracy Polskich Linii Kolejowych SA i Miasta Sosnowiec będzie budowa kładki dla pieszych nad torami, która połączy ulice Jana III Sobieskiego i Dęblińską. Obiekt umożliwi sprawne przemieszczanie się między północną a południową częścią miasta, odpowiadając na potrzeby lokalnej społeczności.
Kładka zostanie w pełni dostosowana do potrzeb wszystkich użytkowników, w tym osób o ograniczonej mobilności. Po obu stronach obiektu zainstalowane będą windy, co zapewni wygodny dostęp. Budowę, której wartość szacowana jest na ok. 5 mln zł, zrealizują kolejarze w ramach modernizacji linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe. Po zakończeniu inwestycji kładka przejdzie w zarządzanie miasta.
Nowy peron na stacji Sosnowiec Główny
Od 5 listopada pasażerowie będą mogli korzystać z nowego peronu nr 3 na stacji Sosnowiec Główny. Obiekt wyposażono w antypoślizgową nawierzchnię, ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i niedowidzących, a także wiatę, ławki, jasne oświetlenie i czytelną informację pasażerską.
Peron dostosowano do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, montując windę oraz łącząc go z przejściem podziemnym. Jedna z krawędzi peronu jest krótsza z uwagi na nowy układ torowy, co jednak nie wpłynie na obsługę pasażerów. Dzięki nowym torom zwiększy się przepustowość stacji, przez którą przejedzie więcej pociągów.
Po udostępnieniu peronu nr 3 prace modernizacyjne obejmą peron drugi, a następnie pierwszy. Docelowo nowa infrastruktura obsługiwać będzie zarówno pociągi dalekobieżne, jak i regionalne w kierunku Katowic.
Nowoczesna infrastruktura i bezpieczeństwo ruchu
W rejonie stacji Sosnowiec Główny powstała nowa nastawnia, z której dyżurni będą nadzorować ruch pociągów. Po drugiej stronie torów budowana jest hala garażowo–magazynowa dla pojazdu ratownictwa technicznego oraz zaplecze do magazynowania sprzętu i prowadzenia napraw.
Na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Południowe powstają dodatkowe tory, które umożliwią rozdzielenie ruchu dalekobieżnego i regionalnego. W Sosnowcu trwa przebudowa wiaduktów przy ulicach Nowopogońskiej, Żeromskiego i Piłsudskiego, co znacząco poprawi bezpieczeństwo i płynność ruchu.
Nowe przystanki i bezpieczne przejścia
Postępują prace przy przystanku Sosnowiec Środula. Piesi i rowerzyści korzystają już z nowego przejścia pod torami na ul. Chemicznej, które zastąpiło dawny przejazd kolejowo-drogowy. Dzięki inwestycji poprawiło się bezpieczeństwo oraz komfort przemieszczania, a ruch samochodowy został skierowany na wiadukt drogowy w ciągu DK94.
W ramach zadania stacja Będzin będzie w przyszłości obsługiwać wyłącznie ruch towarowy. Na katowickim odcinku inwestycji powstał wiadukt kolejowy nad modernizowanymi torami, umożliwiający kierowanie pociągów z Gliwic do Mysłowic przez Bytom, bez konieczności wjazdu do stacji Katowice.
Budowany jest także nowy przystanek Katowice Morawa oraz przebudowywane są sąsiadujące z nim obiekty inżynieryjne, w tym wiadukty na ul. Morawa i Wiosny Ludów oraz most nad rzeką Rawą.
Inwestycja współfinansowana z funduszy unijnych
Projekt realizowany na odcinku linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe współfinansowany jest z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Zakończenie prac planowane jest w 2027 r.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
