Nowoczesna flota warszawskiej komunikacji
Warszawski Transport Publiczny (WTP) konsekwentnie rozbudowuje swoją flotę o nowoczesne i niskoemisyjne pojazdy. Miejskie Zakłady Autobusowe w ostatnich dniach zawarły kilka umów na dostawy autobusów elektrycznych, które w przyszłym roku zwiększą stołeczny tabor o blisko 200 nowych pojazdów. Równolegle trwa analiza ofert w przetargu na zakup 120 przegubowych autobusów, które mają pojawić się na warszawskich ulicach w 2026 roku.
Zarząd Transportu Miejskiego podpisał również dwie umowy z firmą Relobus na świadczenie usług przewozowych od 2026 roku. Od października przyszłego roku pasażerów będzie woziło 50 nowych autobusów hybrydowych o długości 9 metrów, a od grudnia kolejna pięćdziesiątka – tym razem 18-metrowych przegubowców.
Bezpieczeństwo i komfort pasażerów
Autobusy Relobus zostaną wprowadzone do eksploatacji w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego i w pełni spełnią standardy techniczne wymagane przez ZTM. Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności, a także nowoczesne systemy wspomagające pracę kierowcy. Obejmą one m.in. ostrzeganie o zderzeniu z pieszym lub rowerzystą, monitorowanie martwego pola, wykrywanie senności i ocenę poziomu uwagi prowadzącego.
Dodatkowo autobusy zostaną wyposażone w system kontroli dostępu, uniemożliwiający uruchomienie pojazdu przez osoby będące pod wpływem alkoholu, a także w automatyczny system detekcji i gaszenia pożaru komory silnika i układu ogrzewania.
Ekologia i efektywność eksploatacji
Wszystkie pojazdy będą wyposażone w system start-stop, który automatycznie wyłącza silnik podczas postoju na przystankach. Rozwiązanie to przyczynia się do ograniczenia emisji zanieczyszczeń oraz redukcji hałasu w przestrzeni miejskiej.
Przewoźnik zobowiązał się do zatrudniania kierowców, dyspozytorów i pracowników służby nadzoru ruchu na podstawie umowy o pracę.
Dziesięcioletnia umowa z Relobusem
Nowe usługi przewozowe rozpoczną się 26 października 2026 r. (dla autobusów dziewięciometrowych) oraz 1 grudnia 2026 r. (dla osiemnastometrowych). Umowy zostały zawarte na 10 lat. Każdy z kontraktów przewiduje maksymalnie 4,2 mln wozokilometrów rocznie. Wartość kontraktów wynosi odpowiednio 539 mln zł i 601 mln zł brutto.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
