Nowoczesne laboratorium PLK SA w Krakowie rozpoczęło działalność
Nowe laboratorium Polskich Linii Kolejowych S.A. przy ul. Morawiańskiego w Krakowie rozpoczęło działalność w październiku. Jego zadaniem jest kontrola jakości prac budowlanych realizowanych w południowej Polsce. Zespół wysoko wykwalifikowanych specjalistów wykorzystuje zaawansowaną aparaturę pomiarową do bieżącego monitorowania kluczowych inwestycji kolejowych, w tym budowy połączenia „Podłęże–Piekiełko” oraz modernizacji linii kolejowych nr 8 (Kozłów – Sędziszów) i nr 97 (Sucha Beskidzka – Żywiec).
Zaawansowany sprzęt i specjalistyczne badania
W laboratorium działa 20 stanowisk pomiarowych wyposażonych w nowoczesną aparaturę badawczą, umożliwiającą precyzyjne pomiary parametrów technicznych i wytrzymałościowych betonu, kruszyw oraz innych materiałów stosowanych w budownictwie kolejowym. Specjalne sondy i georadary pozwalają na kontrolę jakości robót bezpośrednio na placu budowy, m.in. w zakresie nawierzchni kolejowej, podtorza i gruntu.
Próbki materiałów pobierane są w trakcie realizacji kluczowych etapów inwestycji, takich jak betonowanie mostów i wiaduktów kolejowych. Uzyskane wyniki umożliwiają natychmiastową reakcję w przypadku wykrycia niezgodności z normami technicznymi. Badania prowadzone są również na etapie przygotowania inwestycji, co pozwala na wczesną identyfikację potencjalnych problemów konstrukcyjnych.
Wyższa jakość i bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej
Krakowska jednostka badawcza jest kolejnym laboratorium PLK SA, rozszerzającym możliwości spółki w zakresie nadzoru jakościowego i monitoringu inwestycji. Zwiększenie potencjału badawczego pozwala na podniesienie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz wydłużenie okresu eksploatacji modernizowanych linii.
Dzięki skróceniu czasu potrzebnego do podejmowania decyzji technicznych i zapewnieniu niezależnej oceny jakości robót, laboratorium przyczynia się do sprawniejszej realizacji inwestycji. To również element strategii PLK SA, ukierunkowanej na zwiększenie efektywności i trwałości infrastruktury kolejowej w Polsce.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
