Stabilne finansowanie dla warszawskiej sieci tramwajowej
Tramwaje Warszawskie podpisały dwie umowy pożyczki w ramach pożyczkowej części Krajowego Planu Odbudowy. Finansowanie, udostępnione przez Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach Instrumentu Zielonej Transformacji Miast, ma oprocentowanie wynoszące zaledwie 1 proc. w skali roku. Bank nie pobiera marży ani prowizji, a spółka będzie miała 20 lat na spłatę pożyczki.
Środki z KPO stanowią kluczowe wsparcie dla rozwoju warszawskiej sieci tramwajowej. Pozwolą one kontynuować rozpoczęte inwestycje oraz rozpocząć nowe projekty modernizacyjne i infrastrukturalne, które usprawnią transport publiczny w stolicy.
Modernizacja i rozbudowa infrastruktury tramwajowej
Część uzyskanych środków przeznaczono na modernizację istniejących torowisk. Wśród zakończonych i trwających inwestycji znajdują się przebudowa torowiska na ul. Słomińskiego oraz modernizacja węzła rozjazdowego Skierniewicka–Wolska. 13 października tramwaje wróciły także na odcinek ul. Marszałkowskiej po zakończeniu prac torowych.
W najbliższych latach planowane są przebudowy torów w alejach Waszyngtona i Jana Pawła II (na odcinku od kina Femina do placu Grunwaldzkiego), w ul. Stawki (od Lewartowskiego do al. Jana Pawła II) oraz w rejonie ronda Daszyńskiego, gdzie powstanie rozbudowany układ torowy.
Nowe trasy tramwajowe na Gocław i Zieloną Białołękę
Dzięki wsparciu z KPO powstaną dwie zupełnie nowe trasy tramwajowe – na Zieloną Białołękę i na Gocław. Obie inwestycje są obecnie na etapie prac projektowych. Łącznie powstanie około 10 km nowych torowisk, które umożliwią rozwój komunikacji szynowej w rejonach dotąd jej pozbawionych.
Priorytety, zieleń i komfort pasażerów
Znaczącą część środków przeznaczono także na poprawę płynności ruchu tramwajowego poprzez wdrożenie tzw. priorytetów w sygnalizacji świetlnej. Program obejmie około 80 skrzyżowań i przejść dla pieszych, co pozwoli skrócić czas przejazdu i ograniczyć postoje na światłach.
Kolejny element inwestycji to zazielenianie torowisk, które nie tylko poprawi estetykę miasta, lecz także ograniczy hałas, zapylenie i efekt miejskiej wyspy ciepła.
Nowy i zmodernizowany tabor tramwajowy
Ostatni filar inwestycji stanowi rozwój taboru. Tramwaje Warszawskie planują zakup około 20 nowych wagonów oraz przeprowadzenie napraw głównych 60 tramwajów typu Swing. Naprawy te, realizowane zgodnie z zaleceniami producenta, obejmują wymianę zużytych elementów oraz modernizację systemów pokładowych, co pozwala przywrócić pojazdy do niemal fabrycznego stanu.
Działania te wydłużą żywotność taboru nawet do 40 lat, zwiększą jego niezawodność oraz umożliwią obsługę nowych tras tramwajowych. Dzięki temu udział pojazdów niskopodłogowych w stołecznej flocie będzie systematycznie wzrastał, poprawiając komfort podróży mieszkańców.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
