Modernizacja torowiska tramwajowego do Kucelina z unijnym wsparciem
Centrum Unijnych Projektów Transportowych i władze Częstochowy podpisały umowę o dofinansowanie przebudowy torowiska tramwajowego do osiedla Kucelin w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS). Całkowity koszt inwestycji wynosi 83,4 mln zł, z czego blisko 44 mln zł stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Zakres inwestycji: torowisko, wiadukty, sieć trakcyjna i infrastruktura przystankowa
Projekt zostanie zrealizowany w formule „zaprojektuj i wybuduj” i obejmuje zarówno opracowanie dokumentacji projektowej, jak i kompleksowe roboty budowlane. Prace obejmą m.in.:
- demontaż starego i wykonanie nowego torowiska wzdłuż Alei Pokoju – od ul. Gilowej do pętli Kucelin,
- rozbiórkę i odbudowę dwóch wiaduktów nad torem surówkowym,
- przebudowę przejazdów drogowo-tramwajowych w rejonie ul. Gilowej i Ronda Prezydenta Ronalda Reagana,
- montaż nowych słupów i sieci trakcyjnej,
- budowę stacji transformatorowej, stanowiska do ładowania autobusów oraz nowego budynku ekspedycji na pętli Kucelin.
Zmodernizowane torowisko zostanie uzupełnione o infrastrukturę towarzyszącą – oświetlenie, monitoring, ogrodzenie pętli i przebudowane przystanki tramwajowe.
Nowoczesny transport i większa dostępność dla pasażerów
Rezultatem przedsięwzięcia będzie poprawa funkcjonalności i dostępności systemu transportowego w Częstochowie. Nowe torowisko umożliwi obsługę linii przez tramwaje niskopodłogowe, zapewniając wygodny dostęp osobom z niepełnosprawnościami oraz ograniczoną mobilnością.
Modernizacja wpłynie także na skrócenie czasu przejazdu, zwiększenie częstotliwości kursowania i poprawę bezpieczeństwa w rejonie przejazdów drogowo-tramwajowych. Dzięki nowej infrastrukturze mieszkańcy zyskają bardziej komfortowy i niezawodny transport publiczny.
Ekologiczny efekt inwestycji i integracja transportu publicznego
Projekt ma również znaczenie ekologiczne. Modernizacja torowiska i sieci trakcyjnej ograniczy straty energii elektrycznej oraz emisję hałasu, drgań i CO₂. Integracja transportu tramwajowego z autobusowym i kolejowym, w tym montaż stanowisk do ładowania autobusów elektrycznych, zwiększy atrakcyjność komunikacji miejskiej jako alternatywy dla samochodów osobowych.
Wsparcie dla Kolei Śląskich
Podczas uroczystości podpisania umowy minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiedział również wsparcie dla Kolei Śląskich w wysokości 126,5 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) na zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego. Dodatkowe 126 mln zł trafi do województwa śląskiego na dalszy rozwój regionalnej infrastruktury transportowej.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
