Forum Drogowe poświęcone CPK
21 października 2025 r. w Warszawie odbyło się Forum Drogowe pod hasłem „Nowe drogi wokół CPK”. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, spółki Centralny Port Komunikacyjny, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, samorządów, organizacji branżowych i firm budowlanych. Obecni byli m.in. pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek oraz prezes spółki CPK dr Filip Czernicki.
Maciej Lasek, otwierając obrady, przypomniał, że projekt CPK obejmuje nie tylko nowe lotnisko i linie Kolei Dużych Prędkości, lecz także rozbudowaną sieć dróg. – Budujemy nowe lotnisko i linie kolejowe, ale krwioobiegiem tej inwestycji jest układ drogowy. CPK to projekt greenfieldowy, który trzeba zaprojektować w sposób jak najbardziej optymalny – zaznaczył.
Planowanie układu drogowego wokół CPK
Wiceminister podkreślił, że Forum ma być miejscem wymiany doświadczeń i konfrontacji różnych wizji. Zachęcił do otwartej dyskusji i poszukiwania najlepszych rozwiązań infrastrukturalnych. – Jeśli inwestycja CPK zostanie dobrze przygotowana również od strony sieci drogowej, to ostateczny sukces będzie zależał już tylko od nas – dodał Maciej Lasek.
Prezes CPK dr Filip Czernicki zaprezentował koncepcję rozwoju układu drogowego w trzech etapach. Pierwszy z nich dotyczy korytarzy transportowych na potrzeby logistyki budowy, powiązanych z bocznicami kolejowymi Teresin i Korytów. Drugi obejmuje układ dróg publicznych, który ma być gotowy na dzień otwarcia lotniska. Trzeci etap – planowany do 2044 r. – zakłada rozwój sieci drogowej zgodnie ze Strategią Rozwoju Obszaru Otoczenia CPK.
Model planowania przestrzennego i zarządzania ruchem
Dyrektor Biura Rozwoju Regionu w CPK Piotr Kosmowski i kierownik zespołu urbanistycznego Józef Kuraszkiewicz przedstawili Model Struktury Funkcjonalno-Przestrzennej, obejmujący 18 gmin z 5 powiatów województwa mazowieckiego. Wskazali, że spółka CPK będzie wspierać jednostki samorządu terytorialnego w procesach planowania przestrzennego i wdrażania strategii rozwoju regionu.
Rektor Politechniki Krakowskiej prof. Andrzej Szarata zaprezentował schemat zarządzania ruchem i funkcjonowanie zaawansowanego modelu transportowego opracowanego dla CPK. – Spółka CPK posiada jedno z najbardziej zaawansowanych narzędzi transportowych w Europie, które pozwala odpowiadać na pytania, jak dana droga wpłynie na ruch i jakie rozwiązania komunikacyjne są najbardziej efektywne – zaznaczył prof. Szarata.
Masterplan drogowy i zrównoważony rozwój
Dyrektor Pionu Relacji i Nieruchomości CPK Rafał Garpiel omówił założenia drogowego masterplanu, który ma zapewnić bezpieczny i szybki dojazd do lotniska z każdego kierunku. Podkreślił, że odpowiednie planowanie infrastruktury sprzyja rozwojowi gospodarczemu regionu, wzmacnia bezpieczeństwo ruchu drogowego i minimalizuje negatywny wpływ na środowisko.
Jak wskazał, kluczowe jest tworzenie dróg z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju oraz ograniczaniem oddziaływania ruchu tranzytowego na tereny zamieszkałe.
Debata o integracji potrzeb lokalnych
Wydarzenie zakończyła debata pt. „Jak zintegrować potrzeby lokalne z infrastrukturą CPK”, w której udział wzięli: Anna Łopaciuk (Bank Gospodarstwa Krajowego), prof. Andrzej Szarata (Politechnika Krakowska), ppłk Grzegorz Jamroży (Sztab Generalny WP), Tomasz Stańczak (GDDKiA), Marta Strawa (Powiatowy Zarząd Dróg w Grodzisku Mazowieckim) oraz Wojciech Rydel (Polska Agencja Inwestycji i Handlu).
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
