Nowa nawierzchnia na S1 Podwarpie – Lotnisko
Na drodze ekspresowej S1 pomiędzy węzłami Podwarpie i Lotnisko zakończono prace remontowe prowadzone od lipca 2025 roku. Modernizacja objęła prawie 13 km trasy, oddanej do użytku w 2006 roku, której stan techniczny wymagał interwencji po niemal dwóch dekadach intensywnej eksploatacji.
Zakres modernizacji nawierzchni
Remont obejmował wymianę warstwy ścieralnej oraz miejscami warstwy wiążącej, co pozwoliło przywrócić parametry trwałości i nośności drogi do współczesnych standardów (11,5 t/oś). Tam, gdzie było to konieczne, wymieniono również głębsze warstwy konstrukcyjne.
Odtworzono grubowarstwowe oznakowanie poziome, poprawiono przyczepność nawierzchni, skrócono drogę hamowania i zredukowano poziom hałasu generowanego przez ruch pojazdów. Po zakończeniu robót zlikwidowano utrudnienia, przywrócono docelową organizację ruchu i pełną przepustowość ciągu S1.
Znaczenie modernizacji dla regionu
Zmodernizowany odcinek S1 Podwarpie – Lotnisko stanowi ważny fragment drogi ekspresowej prowadzącej do portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Trasa odgrywa kluczową rolę w układzie komunikacyjnym Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, obsługując zarówno ruch lokalny, jak i tranzytowy.
Docelowo droga ekspresowa S1 połączy autostradę A1 w Pyrzowicach z granicą państwa w Zwardoniu. Po zakończeniu wszystkich inwestycji jej długość wyniesie 133 km, a zarządzanie całością trasy pozostanie w gestii GDDKiA.
Wykonawca i wartość inwestycji
Roboty budowlane realizowała firma Usługi Transportowo Drogowo Mostowe Jan Opitek z Chełma Śląskiego. Wartość inwestycji wyniosła ponad 20 mln zł.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
