Nowy port zewnętrzny w Świnoujściu – kluczowy projekt Przylądku Pomerania
Przylądek Pomerania to inwestycja, która całkowicie zmieni układ przestrzenny i gospodarczy portu w Świnoujściu. Na powierzchni 186 hektarów powstanie nowy ląd, niemal 3 km nabrzeży z falochronem, tor podejściowy i basen portowy o głębokości 17 m. Centralnym elementem przedsięwzięcia będzie Głębokowodny Terminal Kontenerowy o długości nabrzeża 1,3 km i rocznej zdolności przeładunkowej 2 mln TEU.
Nowy terminal będzie mógł jednocześnie obsługiwać trzy jednostki – dwa kontenerowce o długości 400 m i jeden o długości 250 m. Całość inwestycji realizowana jest przez polskie podmioty, a koszt zakresu, za który odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ), szacowany jest na około 1,5 mld zł.
Przylądek Pomerania – strategiczny hub przeładunkowy Europy Środkowej
Nowy terminal stanie się kluczowym hubem przeładunkowym obsługującym relacje międzykontynentalne i zaplecze Europy Środkowej – Polski, Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii i Węgier. Obiekt powstanie na wschód od falochronu LNG, na zalądowionym obszarze Zatoki Pomorskiej.
Infrastruktura terminala będzie przygotowana do podwójnego, cywilno-wojskowego wykorzystania, co zwiększy potencjał logistyczny i obronny kraju. W budżecie państwa zabezpieczono również ponad 7 mld zł na pogłębienie 70 km toru podejściowego, budowę basenu portowego oraz nowej infrastruktury lądowej – drogowej i kolejowej – zapewniającej pełną obsługę terminala.
Ekologiczny port przyszłości
Przylądek Pomerania w Świnoujściu ma być najbardziej ekologicznym portem na Bałtyku. W terminalu zastosowane zostaną zeroemisyjne technologie przeładunkowe oraz system zasilania statków z lądu, ograniczający emisję hałasu i spalin.
Na powierzchni 47 ha powstanie nowy układ komunikacyjny – ponad 3 km torów kolejowych, bocznica terminalowa oraz 2 km dróg dojazdowych. Zbudowana zostanie także infrastruktura wodno-kanalizacyjna, informatyczna, sanitarna i zaplecze dla służb granicznych, celnych i sanitarnych.
Projekt o znaczeniu strategicznym dla polskiej gospodarki
Przylądek Pomerania wpisany został do kluczowych dokumentów strategicznych państwa, m.in. Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz Programu Rozwoju Polskich Portów Morskich do 2030 roku.
Realizacja inwestycji wzmocni pozycję Polski jako istotnego węzła globalnych łańcuchów dostaw oraz elementu tzw. zachodniego korytarza transportowego, opartego na infrastrukturze portów Szczecin–Świnoujście, drogi ekspresowej S3, linii kolejowej E-59 i Odrzańskiej Drodze Wodnej.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
