DŚU otwiera drogę do realizacji projektu Baltica 1
Uzyskanie decyzji środowiskowej dla projektu Baltica 1 stanowi kluczowy etap w realizacji strategii Grupy PGE, zakładającej osiągnięcie co najmniej 4 GW mocy zainstalowanej w morskiej energetyce wiatrowej do 2035 r. DŚU pozwala na zgłoszenie projektu do tegorocznej aukcji, potwierdzając jednocześnie rosnące tempo rozwoju sektora offshore w Polsce.
– Decyzja środowiskowa umożliwia nam zgłoszenie projektu do planowanej na ten rok aukcji offshore. To wyraźny sygnał dla rynku, że rozwój morskiej energetyki wiatrowej w Polsce nabiera tempa, a krajowe przedsiębiorstwa mają realną szansę na aktywny udział w tym procesie. Baltica 1 o mocy 0,9 GW to kolejny projekt, w ramach którego chcemy angażować polskich dostawców i wspólnie budować silny, polski łańcuch wartości – powiedział Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Kompleksowe badania środowiskowe przed wydaniem DŚU
Za przygotowanie dokumentacji środowiskowej odpowiadała spółka PGE Baltica, wchodząca w skład Grupy PGE i odpowiedzialna za realizację projektów morskiej energetyki wiatrowej. Przed wydaniem DŚU przeprowadzono kompleksowe badania środowiska przyrodniczego, obejmujące m.in. analizę budowy geologicznej, parametrów fizykochemicznych wód i osadów dennych oraz występowania organizmów morskich – od roślin i zwierząt dennych po ryby, ptaki i ssaki, w tym nietoperze.
Celem badań było określenie potencjalnego wpływu inwestycji na środowisko oraz zaprojektowanie działań minimalizujących oddziaływanie w fazie budowy i eksploatacji. Prace badawcze oraz przygotowanie raportu środowiskowego zrealizowało konsorcjum polskich wykonawców – Uniwersytet Morski w Gdyni oraz firma MEWO, specjalizująca się w pomiarach środowiska morskiego.
Baltica 1 – morska farma wiatrowa o mocy 0,9 GW
Projekt Baltica 1 o mocy zainstalowanej ok. 0,9 GW jest realizowany przez Grupę PGE. W przypadku uzyskania kontraktu różnicowego w tegorocznej aukcji, farma zostanie oddana do eksploatacji do końca 2032 r. Inwestycja zlokalizowana będzie ok. 80 km na północ od polskiego wybrzeża Morza Bałtyckiego, w rejonie Ławicy Środkowej, na wysokości Władysławowa.
Projekt posiada już pozwolenie lokalizacyjne, umowę przyłączeniową oraz pełny zakres badań geotechnicznych i geologicznych na morzu i lądzie. Wykonano również pomiary wietrzności, prądów morskich i zafalowania, które stanowią podstawę dalszych prac projektowych i przygotowania inwestycji do realizacji.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
