Piętrowe pociągi PKP Intercity od Alstom Polska
PKP Intercity podpisało z Alstom Polska kontrakt na zakup 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z 30-letnim okresem utrzymania oraz opcją na dodatkowe 30 pojazdów. Wartość zamówienia na 42 pociągi wynosi 4,1 mld zł, natomiast koszt ich utrzymania – blisko 2,8 mld zł.
Przewoźnik planuje, że pierwsze składy trafią na tory w ciągu około 3,5 roku, natomiast wszystkie pojazdy zostaną przekazane spółce do początku 2032 r. Umowę podpisano w fabryce Alstom w Chorzowie, gdzie powstaną nowe jednostki.
Produkcja piętrusów PKP Intercity w Chorzowie i Nadarzynie
Nowe piętrowe pociągi z rodziny Coradia Max będą łączyć wagony jednopiętrowe i dwupiętrowe, tworząc konfigurację czterech wagonów piętrowych i dwóch jednopoziomowych. Przestrzeń jednopiętrowa została zaprojektowana z myślą o pasażerach z niepełnosprawnościami, rowerzystach i podróżnych korzystających z przestrzeni gastronomicznej.
Pociągi dla PKP Intercity powstaną w zakładzie Alstom Polska w Chorzowie, który zatrudnia około 2,5 tys. osób i jest jednym z najnowocześniejszych ośrodków produkcyjnych firmy w Europie. Wózki – kluczowy element konstrukcji – zostaną wyprodukowane w zakładzie Alstom w Nadarzynie pod Warszawą. To wyspecjalizowane centrum produkcyjne i serwisowe odpowiada m.in. za wózki do pociągów regionalnych, dalekobieżnych oraz dużych prędkości (do 250 km/h).
Komfort, pojemność i bezpieczeństwo pasażerów
Sześcioczłonowe jednostki Coradia Max zaoferują ponad 550 miejsc siedzących i możliwość jazdy w trakcji podwójnej. Modułowa konstrukcja umożliwi dostosowanie pociągów do różnych tras i potrzeb eksploatacyjnych.
Nowe piętrusy PKP Intercity zapewnią wysoki komfort podróży – klimatyzację, Wi-Fi, gniazda do ładowania urządzeń mobilnych, lampki do czytania, strefy ciszy w obu klasach, przestrzeń dla rodzin, miejsce na rowery i duże bagaże oraz automaty vendingowe.
Pojazdy zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa: ETCS poziomu 1 i 2, diagnostykę pokładową, GPS oraz systemy wizyjne wewnętrzne i zewnętrzne. Dzięki możliwości zasilania napięciem 3 kV i 25 kV będą mogły kursować również poza granicami kraju, m.in. w Czechach.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
