Strategiczne znaczenie kolejowego dostępu do Portu Gdańsk
Porozumienie dotyczy rozbudowy kolejowo-drogowej infrastruktury dostępowej do terminali przeładunkowych na wyspie Stogi w Porcie Północnym. Inwestycja ma zwiększyć przepustowość układu transportowego oraz wzmocnić rolę Portu Gdańsk w krajowej gospodarce.
Kolej, jako efektywny i przyjazny środowisku środek transportu towarów, pozostaje priorytetem PLK. Zwiększenie możliwości przeładunkowych jest szczególnie istotne wobec rosnącego obciążenia infrastruktury – w 2024 r. port obsłużył ponad 355 tys. wagonów. Obecnie cały ruch kolejowy z głębokowodnej części portu odbywa się przez jeden most.
Etapy przygotowania i realizacji inwestycji
Trzy fazy projektu
Porozumienie zakłada realizację prac w trzech etapach:
- Etap I (2026–2027): opracowanie studium wykonalności,
- Etap II (od 2028 r.): przygotowanie dokumentacji projektowej,
- Etap III (perspektywa 2034): rozpoczęcie realizacji inwestycji w infrastrukturę kolejową i drogową.
Zakres prac obejmie modernizację i elektryfikację istniejących linii, budowę nowych odcinków oraz stworzenie alternatywnych tras dostępowych – w tym nowych mostów lub tuneli. Realizacja inwestycji będzie możliwa po zabezpieczeniu środków finansowych i uzyskaniu wymaganych decyzji administracyjnych.
Wzrost przepustowości torów w kierunku Trójmiasta
PLK prowadzi również inwestycje zwiększające przepustowość linii kolejowych obsługujących porty w Gdańsku i Gdyni. W latach 2019–2024 przeznaczono ponad 3 mld zł ze środków CEF „Łącząc Europę” na poprawę dostępu kolejowego, co umożliwiło obsługę dłuższych i cięższych składów.
Trwa modernizacja linii kolejowej nr 201 Bydgoszcz – Trójmiasto, mająca kluczowe znaczenie dla portu w Gdyni. We wrześniu br. ogłoszono przetarg na projekt i roboty budowlane w ramach zadania „Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew – Gdynia: odc. Pszczółki – Pruszcz Gdański”. Budowa dodatkowego toru poprawi przepustowość głównego wylotu z Trójmiasta, w tym kolejowego dostępu do Portu Gdańsk. Zakończenie prac zaplanowano na 2030 r.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
