Kompleksowe przygotowania do zimowego utrzymania kolei
Przed nadejściem zimy przeprowadzono szczegółowe kontrole infrastruktury kolejowej, wykonując wszystkie niezbędne naprawy. Usunięto drzewa zagrażające torom i sieci trakcyjnej oraz wykonano przeglądy i konserwację urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów i sprzętu odśnieżającego.
Na odcinkach szczególnie narażonych na powstawanie zasp śnieżnych, obejmujących ponad 800 km torów, ustawiono żywopłoty, parkany oraz przenośne zasłony ograniczające nawiew śniegu.
Specjalistyczny sprzęt wspierający zimowe utrzymanie kolei
Zapewnienie sprawności infrastruktury zimą wspiera 279 specjalistycznych pojazdów, w tym 11 zespołów odśnieżnych, 38 pługów oraz 230 odśnieżarek. Dodatkowo 182 zespoły techniczne, dysponujące około tysiącem maszyn – wózkami motorowymi, pociągami roboczymi, samochodami i ładowarkami – są gotowe do szybkiego usuwania usterek i awarii.
Ponad 22 tys. rozjazdów wyposażono w systemy elektrycznego ogrzewania, które zapobiegają oblodzeniu i zapewniają ich prawidłowe działanie podczas mrozów. Wszystkie rozjazdy smarowane są preparatami o niskiej temperaturze krzepnięcia.
Na głównych trasach przewody jezdne sieci trakcyjnej – na długości ok. 2,7 torokilometrów – pokryto środkiem zmniejszającym przyczepność lodu. W usuwaniu awarii na sieci trakcyjnej może brać udział 66 pociągów sieciowych PGE Energetyka Kolejowa S.A.
Zimowe utrzymanie kolei dzięki zaangażowaniu pracowników
Bezpieczeństwo ruchu kolejowego zimą zapewnia blisko 12,5 tys. pracowników, w tym 10,5 tys. pracowników PLK oraz 2 tys. pracowników firm zewnętrznych. Służby prowadzą całodobowy monitoring warunków pogodowych i przejezdności linii, umożliwiając szybkie podejmowanie decyzji o wyprawianiu pociągów i minimalizując ryzyko zakłóceń.
Utrzymaniem peronów, kładek i dojść dla pieszych – o łącznej powierzchni 6 mln m² – zajmują się wyspecjalizowane firmy sprzątające, które odpowiadają zarówno za odśnieżanie, jak i usuwanie oblodzeń. Zakres i częstotliwość działań dostosowywane są do aktualnych warunków atmosferycznych.
Zimowe utrzymanie kolei obejmuje także ponad 36 tys. km torów, 37 tys. rozjazdów oraz ok. 13 tys. przejazdów kolejowo-drogowych.
Wsparcie podróżnych podczas zimowego utrzymania kolei
Centrum Wsparcia Klienta (CWK) funkcjonuje przez całą dobę, siedem dni w tygodniu, zapewniając bieżącą obsługę informacyjną. Pracownicy CWK współpracują z obsługami pociągów, aktualizują komunikaty oraz nadzorują przejazdy osób z niepełnosprawnością. W przypadku utrudnień Centrum wspiera organizację komunikacji zastępczej.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
