Główną ideą asfaltów wysokomodyfikowanych polimerami typu HiMA (highly modified asphalt) jest przeciwdziałanie spękaniom nawierzchni, deformacjom trwałym (koleinom) oraz zwiększenie wytrzymałości zmęczeniowej warstw asfaltowych.
Dzięki zastosowaniu w procesie modyfikacji asfaltu znacznie większych ilości specjalnego elastomeru SBS powstaje asfalt o ponadstandardowych właściwościach, wykazywanych zarówno w wysokiej, jak i niskiej temperaturze. W sensie strukturalnym warstwy z asfaltami HiMA zachowują bardzo dużą tolerancję na zwiększenie odkształceń rozciągających (tzw. zmęczeniowych), co przekłada się na zwiększoną trwałość drogi.
Dziesięć lat doświadczeń w stosowaniu asfaltów wysokomodyfikowanych HiMA na polskich drogach pozwoliło na wyciągnięcie praktycznych wniosków dotyczących projektowania konstrukcji drogi z zastosowaniem asfaltów wysokomodyfikowanych, a także produkcji i wbudowywania mieszanki mineralno-asfaltowej.
- Asfalt wysokomodyfikowany ORBITON HiMA 45/80-80 można stosować do wszystkich warstw konstrukcji nawierzchni asfaltowej – od podbudowy aż po warstwę ścieralną.
- Asfalt wysokomodyfikowany ORBITON HiMA 45/80-80 można stosować do wszystkich typów mma.
- Asfalt wysokomodyfikowany wymaga reżimu temperaturowego – temperatura przechowywania asfaltu oraz produkcji mma nie powinna przekraczać 180 °C.
- Asfalty wysokomodyfikowane można stosować w trakcie całego sezonu budowlanego dzięki możliwości połączenia ich z technologią WMA (warm-mix asphalt).
- Asfalty wysokomodyfikowane umożliwiają tworzenie długowiecznych konstrukcji drogi, czyli o trwałości 50 lat, bez konieczności przeprowadzania gruntownych remontów.
- Asfalty wysokomodyfikowane są dostępne na terenie całej Polski bez ograniczeń.
- Asfalty wysokomodyfikowane są stosowane na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych, w tym na autostradach i drogach ekspresowych.
- Na podstawie doświadczeń inwestorów zastosowanie asfaltów wysokomodyfikowanych wiąże się ze wzrostem kosztów inwestycji drogowych o ok. 3–5%.
- Zastosowanie asfaltów wysokomodyfikowanych w konstrukcji drogi może nawet dwukrotnie wydłużyć jej trwałość w porównaniu z typowymi konstrukcjami katalogowymi drogi.
Wszystkie wyniki badań i doświadczenia związane ze stosowaniem asfaltów wysokomodyfikowanych zostały opisane w Poradniku asfaltowym, dostępnym na stronach internetowych www.poradnikasfaltowy.pl, www.orbiton.pl, oraz kanale YouTube.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
