Zakres prac przy połączeniu Szczecina z A6
We wrześniu rozpoczęto budowę nowego układu drogowego łączącego autostradę A6, drogę krajową nr 13 i przyszłą trasę S6. Roboty obejmują także obwodnicę Kołbaskowa oraz infrastrukturę drogową na granicznym odcinku A6. Aktualnie prowadzone są prace ziemne, pierwsze roboty mostowe oraz przebudowy kolizji z sieciami. Wykonawca przygotowuje również zmiany organizacji ruchu na A6 – zarówno w rejonie granicy, jak i projektowanego węzła Kołbaskowo.
Planowane zmiany organizacji ruchu na A6
Pierwszą istotną zmianą będzie przekierowanie ruchu w rejonie budowanego węzła Kołbaskowo na tymczasowy bypass o długości kilkuset metrów, zlokalizowany po południowej stronie A6. Rozwiązanie to umożliwi budowę wiaduktu i wykonanie wykopów. Ruch będzie odbywał się dwoma pasami w obu kierunkach, przy obowiązujących ograniczeniach prędkości oraz wyjazdach z placu budowy. Jeżeli warunki atmosferyczne pozwolą, zmiana zostanie wdrożona jeszcze w tym roku.
Utrudnienia pojawią się również na granicznym odcinku A6, gdzie powstają podpory nowego wiaduktu. Planowane jest czasowe zawężenie przekroju autostrady do jednej jezdni. W pierwszym etapie zamknięta zostanie jezdnia północna (kierunek Szczecin), a ruch w obu kierunkach zostanie skierowany na jezdnię południową (kierunek Berlin). Wykonawca zakłada wdrożenie tych zmian jeszcze w 2024 roku.
Kolejne zmiany w rejonie DK13 i węzła Szczecin Południe
Zmiany organizacji ruchu planowane są również w rejonie powstającego węzła Szczecin Południe, w obrębie skrzyżowania z drogą do miejscowości Siadło Górne. W przyszłym roku wprowadzone zostaną kolejne modyfikacje przejazdu w tym obszarze, w tym na samej DK13. Ruch pojazdów budowy będzie generował dodatkowe utrudnienia, dlatego kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność i śledzić oznakowanie.
Realizacja inwestycji – harmonogram i zakres
Kontrakt o wartości 429 mln zł na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic, obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 oraz infrastruktury drogowej na przejściu granicznym podpisano z firmą Budimex pod koniec lipca. Przekazanie placu budowy nastąpiło w sierpniu, a we wrześniu ruszyły zasadnicze roboty.
Zgodnie z umową:
- do 2027 r. zakończą się prace na A6 przy granicy,
- do 2028 r. zakończona zostanie realizacja pozostałych zadań.
Znaczenie połączenia Szczecina z A6
Inwestycja zapewni docelowo sprawne połączenie Szczecina z A6 oraz integrację z układem drogowym przyszłej Zachodniej Obwodnicy Szczecina (S6). Istniejący węzeł z DK13, wybudowany w latach 30. XX wieku, zostanie zamknięty. Obwodnica Kołbaskowa wyprowadzi ruch tranzytowy, a na granicznym odcinku A6 powstanie nowy wiadukt umożliwiający zawracanie, dodatkowe łącznice i plac do kontroli, co usprawni pracę służb granicznych.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
