Nowy etap modernizacji linii kolejowej Ełk – Giżycko
Dobiegają końca prace na odcinku Ełk – Giżycko, gdzie już w czerwcu br. przywrócono ruch pociągów, a we wrześniu na tory wyjechały pierwsze składy elektryczne. Aktualnie finalizowane są roboty na przystankach Woszczele i Siedliska, obejmujące budowę mijanek zwiększających przepustowość linii. Oddanie ich do użytku zaplanowano na grudzień.
Od połowy grudnia najszybsze pociągi będą mogły przejechać cały odcinek Ełk – Giżycko z prędkością do 160 km/h.
Przywrócenie ruchu na trasie Giżycko – Korsze – Olsztyn
14 grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, po dwóch latach prac modernizacyjnych pociągi wrócą na odcinek Giżycko – Korsze, wcześniej niż zakładano. Podróżni skorzystają z nowych peronów na stacjach i przystankach Wilkasy-Niegocin, Sterławki Małe, Sterławki Wielkie, Martiany, Kętrzyn, Nowy Młyn, Linkowo, Tołkiny oraz Korsze.
Na trasie kursować będą pociągi spalinowe, a w kolejnych miesiącach – po uzyskaniu odpowiednich dopuszczeń – również składy elektryczne. Kontynuowane będą prace przy torach bocznych, drogach dojazdowych, przejazdach kolejowo-drogowych oraz zagospodarowaniu terenu. Zakończenie inwestycji na odcinku Giżycko – Korsze planowane jest na połowę 2026 r.
Zakres prac modernizacyjnych na linii kolejowej Ełk–Giżycko
Na 49-kilometrowym odcinku Ełk – Giżycko przebudowano i zelektryfikowano linię kolejową oraz wybudowano nowe perony w Giżycku, Starych Juchach, Wydminach, Siedliskach i Woszczelach. Bezpieczne prowadzenie ruchu umożliwiają nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
W ramach inwestycji zmodernizowano 59 obiektów inżynieryjnych i 24 przejazdy kolejowo-drogowe. Powstały także dwa wiadukty – w Giżycku i Wydminach – oraz przejście podziemne pod torami w Giżycku, w ciągu ul. Unii Europejskiej.
Korzyści z modernizacji linii kolejowej Ełk – Giżycko
Modernizacja linii kolejowej Ełk – Giżycko usprawni dostęp mieszkańców i turystów do transportu kolejowego oraz ograniczy oddziaływanie infrastruktury na środowisko. Najszybsze pociągi przyspieszą z 80 do 160 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Ełk – Giżycko – Korsze – Olsztyn do poniżej 2 godzin – o około 50 minut względem okresu sprzed modernizacji.
Finansowanie inwestycji
Wartość prac na odcinku Ełk – Giżycko wynosi 658 mln zł netto (809 mln zł brutto), z dofinansowaniem z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.
Modernizacja odcinka Giżycko – Korsze to koszt 876 mln zł netto (1,077 mld zł brutto), współfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
W ramach projektu powstaje także pięć podstacji trakcyjnych o wartości 233 mln zł netto (286 mln zł brutto), finansowanych ze środków KPO. Zakończenie całości prac planowane jest na III kwartał 2026 r.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
