1 października 2025 r. firma Geobrugg po raz pierwszy przetestowała elastyczną barierę przeciwodłamkową zaprojektowaną tak, aby wytrzymać dwa jednoczesne uderzenia; ogrodzenie ochronne wytrzymało wielokrotne uderzenia. Wyniki posłużą do dalszego rozwoju systemów ochronnych. Test odzwierciedla naturalne scenariusze: wiele skał uderzających jednocześnie, nie zawsze w znormalizowanym, idealnym punkcie obciążenia, ale w dwóch różnych miejscach jednocześnie.
Bariera przeciwodłamkowa ROCCO, zatwierdzona w 2024 r., z nominalną energią 3000 kJ, została poddana uderzeniu dwóch bloków, z których każdy przenosił 50% maksymalnej energii. Jedno uderzenie było skierowane w środkowe pole bariery, a drugie w sąsiednie pole brzegowe.
Eksperci Geobrugg spodziewali się innej reakcji niż w dotychczasowych testach, ponieważ obciążenie zostało rozłożone na dwa pola. Celem było wykazanie efektywności barier w rzeczywistych, zmiennych przypadkach obciążenia przez cały okres ich eksploatacji.
„Dzięki tym dodatkowym testom likwidujemy lukę między standardami a rzeczywistością. Bariery ochronne ROCCO są zaprojektowane z myślą o wytrzymałości – aby chronić przed zagrożeniami naturalnymi w strefach wysokiego ryzyka, gdzie spodziewane są częste uderzenia” – powiedziała Helene Lanter, dyrektor ds. badań i rozwoju w Geobrugg (CTO).

Realistyczne testy
Standardowa metoda testowania zgodnie z wytycznymi EAD wykorzystuje pojedyncze uderzenie, zawsze w centrum środkowego pola. Choć powtarzalne, to ustawienie nie odzwierciedla rzeczywistości. W praktyce wiele fragmentów skał często uderza jednocześnie poza pole środkowe. Uderzenia w pola brzegowe, słupy i narożniki, a także rotacja i kształt bloków znacząco wpływają na rozkład obciążenia.
Obserwacje terenowe i testy na dużą skalę wykazały, że obracające się i płaskie bloki generują wyższe siły szczytowe i asymetryczne obciążenia. W rezultacie konwencjonalne testy homologacyjne przeszacowują resztkową nośność bariery ochronnej.
Wnioski z pierwszego testu jednoczesnego w Walenstadt
Według wstępnego testu na maksymalnym poziomie energii (MEL) jednoczesne uderzenia mają tendencję do generowania wyższych sił z powodu ograniczonej deformacji siatki. Kluczową rolę odgrywają tu siatki najnowszej generacji barier
przeciwodłamkowych (system ROCCO). Ich geometria zapewnia dodatkowe ścieżki deformacji i znacząco redukuje siły szczytowe na głowicach słupów.
Perspektywy: symulacje komputerowe i odporność na wiele zagrożeń
Równocześnie z testami w skali 1:1 firma Geobrugg rozwija symulacje komputerowe elastycznych barier. Ponadto linia ROCCO została specjalnie przetestowana pod kątem wielu zagrożeń, m.in. uderzeń drzew w Walenstadt i płytkich osuwisk w Japonii, co odpowiada wzrostowi takich zdarzeń wskutek zmian klimatycznych.
Co wyróżnia linię ROCCO
- Geometria do redystrybucji obciążenia i dodatkowych ścieżek deformacji.
- Zaprojektowana do wielokrotnych i mimośrodowych uderzeń.
- Rozszerzona filozofia testowania krytycznych stref uderzeń, takich jak pola brzegowe lub uderzenia w słupy.
- Podejście wielozagrożeniowe: testy z uderzeniami drzew i osuwiskami.
O firmie Geobrugg – Safety is our nature
W zgodzie z tą zasadą przewodnią opracowujemy i produkujemy rozwiązania ochronne od 1951 r. Siatki z drutu stalowego o wysokiej wytrzymałości oraz dopasowane usługi służą do monitorowania i ochrony przed zagrożeniami naturalnymi, takimi jak osuwiska skalne, lawiny błotne, spływy gruzowe, lawiny śnieżne czy erozja wybrzeża. Zapewniają bezpieczeństwo w tunelach i kopalniach, na torach wyścigowych, w przemyśle i obiektach testowych. Dzięki doświadczeniu, duchowi badawczemu, ciągłemu szkoleniu wewnętrznemu i ścisłej współpracy z instytutami badawczymi wprowadzamy innowacje i podnosimy standardy branżowe.
Ponad 500 specjalistów na całym świecie angażuje się w działalność Geobrugg. Zakłady produkcyjne na wszystkich kontynentach i obecność w ponad 50 krajach zapewniają bliskość klienta i szybką realizację projektów – od analizy potrzeb po odbiór końcowy. Geobrugg z siedzibą w Romanshorn w Szwajcarii jest niezależną firmą wchodzącą w skład Grupy Brugg.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
