REKLAMA
Energetyka Hydrotechnika Archiwum NBI Inwestycje Technologie
4 Minuty czytania

Inspirowani przyszłością

W 2018 r. minęło 70 lat od powołania Biura Projektów Budownictwa Morskiego PROJMORS, które w 1991 r. przekształciło się z państwowej instytucji w spółkę z o.o. Od 2015 r. jest to całkowicie prywatny podmiot, pozostający w składzie Grupy ASE (Automatic Systems Engineering), w której znajduje się kilkanaście innych spółek o zróżnicowanej działalności branżowej.

Kanał żeglugowy (przekop) przez Mierzeję Wiślaną, fot. PROJMORS

Podobnie jak przekształcenia biura projektowego PROJMORS, zmianie uległa jego wiodąca branża – morskie budownictwo hydrotechniczne. Nastąpiło to już choćby przez zmianę pokoleniową pracowników (projektantów), aczkolwiek zmiany te odbywają się stopniowo (co jest nadzwyczaj cenne) przy udziale doświadczonych, długoletnich hydrotechników, z którymi współpracują młodzi inżynierowie, często wprost po studiach, ale także mający już niejakie doświadczenia, zwłaszcza gdy przeszli pewien okres pracy na budowach. Przekształcenia w działalności biura projektowego zostały wymuszone przez rozwój gospodarczy kraju, w tym sektora związanego z ogólnie rozumianym budownictwem morskim. Zapewne, co warte podkreślenia, nie bez znaczenia była i jest przynależność Polski do Unii Europejskiej. W pierwszych latach tej przynależności widoczne było, że w realizacjach obiektów hydrotechnicznych w naszym kraju wykorzystano nowoczesne możliwości techniczne (zwłaszcza w zakresie komputeryzacji) i technologiczne (obejmujące wykonawstwo robót) w realizacji morskiego budownictwa hydrotechnicznego. W związku z tym również projektanci mogli rozwinąć skrzydła i często fantazję podczas opracowywania różnorodnych projektów, chociaż absolutnie nie mamy się czego wstydzić, jeśli chodzi o ich przygotowanie, a zwłaszcza wykształcenie w zakresie budownictwa morskiego. W okresie po 2018 r. PROJMORS opracował wielobranżowy projekt wraz z nadzorami autorskimi drogi wodnej wraz z kanałem żeglugowym, tzw. przekopem, między Zalewem Wiślanym i Zatoką Gdańską – inwestycji, która wzbudziła i nadal wzbudza ogromne kontrowersje.

Pomimo że PROJMORS pozyskuje zlecenia z proponowanych i dostępnych ofert, często uczestniczy w nietuzinkowych zleceniach. W zakresie morskich budowli hydrotechnicznych PROJMORS współrealizuje ciekawe projekty, wyprzedzające teraźniejszość. Branża hydrotechniczna idzie ku przyszłości i przez to ciągle się rozwija. W procesie projektowym biura jest aktualnie całkowicie nowa inwestycja związana z energetyką ze źródeł odnawialnych. Stąd też PROJMORS opracowuje projekty morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim, które mogą być kluczowym elementem transformacji energetycznej w krajach Unii Europejskiej. Ta inwestycja to jest zupełnie inna, nowa jakość projektowania, bowiem wszystkie obiekty są nowe i ogromne, niosą ze sobą nową jakość technologiczną, w tym w realizacji robót. Niezależnie od prowadzonych prac projektowych obecnie w Porcie Północnym buduje się już zaplecze infrastruktury portowo-logistycznej, a w innych mniejszych portach przystosowuje się wydzielone rejony portowe w celu ich późniejszego wykorzystania w eksploatacji morskich farm wiatrowych. Projekty morskich farm wiatrowych są wyzwaniem, ale także przyszłościową budową różnorakich obiektów morskich farm wiatrowych.

Elektrownie wiatrowe na morskiej farmie wiatrowej, fot. PROJMORS

Niezależnie od projektowania PROJMORS prowadzi również nadzory autorskie w związku z realizacją wcześniejszych projektów, np. w związku z budową portu przeładunkowego dla jednostek pływających (obejmującego dwa specjalistyczne stanowiska przeładunkowe płynnych produktów chemicznych wytwarzanych w rafinerii) na Martwej Wiśle w Gdańsku dla firmy Orlen czy zlokalizowanych w Porcie Gdańsk Wewnętrznym, przy przebudowie nabrzeża Pokoju (własność Marynarki Wojennej) oraz modernizowanego nabrzeża Przemysłowego związanego z umocnieniem jego dna. Jednocześnie podobne działania projektanci PROJMORS-u prowadzą także przy budowie specjalistycznego nabrzeża dla potrzeb związanych z działalnością Politechniki Morskiej czy budowie nabrzeży w Basenie Kaszubskim w Porcie Szczecin oraz nabrzeża Helskiego (długość 1 km) w Porcie Gdynia, którego pierwszy odcinek jest już w realizacji.

Bardzo ciekawym zagadnieniem jest projekt całkowicie nowego terminalu FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit – pływająca stacja magazynowo-regazyfikacyjna), zlokalizowanego we wschodniej części Portu Północnego Zewnętrznego w Gdańsku. Jego realizacja (przewidziana na 2028 r.) zapewni zwiększenie możliwości importu gazu LNG dla naszego kraju. Projekt obejmuje stanowisko (docelowo dwa o zdolności regazyfikacyjnej na poziomie 4,5 mld m3), przy którym zacumowana będzie (w sposób „stacjonarny”) jednostka pływająca FSRU, która może magazynować i regazyfikować skroplony gaz ziemny. Przedsięwzięcie usytuowane na otwartym akwenie osłaniać będzie nowo zbudowany falochron osłonowy. Stanowisko FSRU z lądem połączy rurociąg technologiczny o długości 4 km, który dalej będzie podłączony do sieci magistralnej o łącznej długości 250 km. Gaz ziemny dostarczany będzie do portu gazowcem LNG, który cumować będzie, metodą burta w burtę, do statku FSRU. Oprócz odbioru surowca z gazowców do sieci przesyłowej jednostka FSRU będzie wykorzystywana do przeładunku na autocysterny, kontenery lub jednostki bunkrujące. Planowana jednostka będzie rozprowadzać paliwo do klientów w Polsce i w regionie (zakłada się eksport, zwłaszcza po uruchomieniu drugiego stanowiska, w kierunku Litwy, Danii, Niemiec oraz Słowacji, Czech i Ukrainy). Przewiduje się, że pierwsza jednostka FSRU będzie miała zdolność regazyfikującą ok. 6 mld m³, począwszy już od 2028 r. Terminal FSRU jest nadzwyczaj pomysłowym rozwiązaniem, wykorzystującym naturalne warunki w Porcie Północnym.

www.projmors.pl

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA