Właśnie w ostatniej fazie znajduje się m.in. budowa tuneli drogowych w ciągu drogi ekspresowej S1 Bielsko-Biała – Zwardoń na odcinku Przybędza – Milówka, który określa się jako obejście Węgierskiej Górki i który jest realizowany dla GDDKiA Oddział w Katowicach.
W ramach tej niewątpliwie bardzo trudnej inwestycji drogowej zlokalizowanej na terenie Beskidów, na obszarze występowania fliszu karpackiego, podjęto się zadania wykonania dwóch tuneli o technicznych oznaczeniach: TD1 (834 m) biegnącego pod masywem Baraniej Góry oraz TD2 (1000 m) pod masywem Białożyńskiego Gronia.
Obie konstrukcje będą docelowo posiadały po dwie jezdnie zlokalizowane w osobnych nawach, co oznacza de facto konieczność wydrążenia nie dwóch, a czterech osobnych tuneli. Warto także zaznaczyć że oba tunele wykonywane są nową austriacką metodą górniczą (NATM).
Właśnie w tym kontrakcie, na podstawie szerszej umowy z generalnym wykonawcą inwestycji firmą Mirbud SA, firma GEO-Instruments Polska podjęła się obsługi i wdrożenia zarówno tymczasowego, jak i docelowego kompleksowego systemu monitoringu konstrukcji, składającego się m.in. z przekrojów pomiarowych wyposażonych w tensometry strunowe instalowane do prętów zbrojeniowych oraz do betonu obudowy docelowej.
Urządzenia pomiarowe w zaprezentowanych przekrojach kontrolnych będą miały za zadanie zbierać informacje o rzeczywistych odkształceniach wykonanej obudowy ostatecznej.
Zainstalowane w ten sposób czujniki zostaną na późniejszym etapie podłączone do zbiorczych urządzeń rejestrujących typu data logger i multiplexer, a następnie za ich pośrednictwem dostarczą wszystkie rejestrowane dane do Centrum Zarządzania Tunelem.
Warto zaznaczyć, że GEO-Instruments posiada wieloletnie doświadczenie w branży inżynieryjnej, które pozwala na realizację tego typu prac wdrożeniowych w sposób całkowicie samodzielny i kompleksowy.
Biorąc pod uwagę, jak wymagająca jest budowa każdego obiektu tunelowego, niezależnie od metody jego realizacji (NATM/TBM), warto pamiętać, że nowoczesne i kompleksowe systemy nadzoru nad stanem konstrukcji są jednymi z ważniejszych elementów ich wyposażenia. Z całą pewnością warto odpowiednio wcześniej przemyśleć kwestie modelu i zakresu takiego monitoringu oraz zaplanować stosowną pozycję w budżecie kontraktu, a następnie jego realizację powierzyć sprawdzonemu i doświadczonemu wykonawcy.