REKLAMA
Drogi Tunele Archiwum NBI Inwestycje
6 Minut czytania

Nawierzchnia betonowa w tunelu jest bezpieczniejsza

31 lipca 2024 r. odbyła się uroczystość otwarcia nowego odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra. Na 16-kilometrowym odcinku są dwa tunele. Jeden z nich, o długości ok. 2300 m, to najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce oraz najdłuższy tunel wydrążony w skale. Zastosowano w nim nawierzchnię betonową, gdyż jest bezpieczniejsza pod względem przeciwpożarowym.

Północny wlot do tunelu
Spis treści

Droga S3 dosłownie przebija się przez malownicze krajobrazy Sudetów. Trasa przebiega nowym korytarzem na terenie województwa dolnośląskiego, w powiatach jaworskim, wałbrzyskim i kamiennogórskim, na terenie gmin Bolków, Stare Bogaczowice, Czarny Bór, Marciszów i Kamienna Góra. W ramach inwestycji powstały także dwa miejsca obsługi podróżnych (Jaczków Wschód i Jaczków Zachód). Wykonawcą robót było konsorcjum firm PORR SA (lider) i PORR Bau GmbH.

Nawierzchnia betonowa w tunelu na S3

69 obiektów inżynieryjnych, w tym dwa tunele

Na 16-kilometrowym odcinku drogi S3 powstało aż 69 obiektów inżynieryjnych. Najważniejszymi są dwa dwunawowe tunele (TS-26 i TS-32), które odciążają naziemną sieć transportową, ukrywając uciążliwy ruch drogowy pod powierzchnią.
Pierwszy z nich jest obecnie najdłuższym w naszym kraju pozamiejskim tunelem oraz najdłuższym tunelem wydrążonym w skale. Został wykonany nową austriacką metodą (NATM), którą wybrano ze względu na budowę geologiczną górotworu, duży przekrój poprzeczny tunelu oraz jego długość. Na konstrukcję tunelu składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów o długości 2301 m – nitka lewa (wschodnia) i o długości 2272 m – nitka prawa (zachodnia), osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Drążenie obu nitek zostało zakończone w połowie lutego 2022 r.
Krótszy tunel drogowy, o długości ok. 320 m, zrealizowano metodą górniczą w technologii cut & cover, czyli w otwartym wykopie. Podzielono go na 27 segmentów. Po wykonaniu wykopu przystąpiono do etapu fundamentów, następnie wykonano ściany, po czym zakryto je przez betonowanie kaloty tunelu. Kolejnym etapem były roboty branżowe i drogowe, a na samym końcu przystąpiono do zasypania tunelu i odtworzenia terenu nad obiektem.

Nawa zachodnia tunelu

Ze Szwecji do Grecji

Dariusz Klimczak

Podczas uroczystego otwarcia odcinka S3 goście zebrali się przy północnym wylocie wschodniej nawy tunelu. „Jestem dumny z polskich inżynierów, którzy przy budowie tego obiektu potrafili wykorzystać najlepsze doświadczenia stosowane przy budowie tuneli alpejskich – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury. – Niektórzy twierdzą, że ten odcinek S3 to najpiękniejsza eska w Polsce. Posłuży nie tylko zwykłym obywatelom, ale również polskiej gospodarce, aby transport odbywał się szybko i w sposób mało inwazyjny dla natury. Swoją robotę wykonaliśmy. Czekamy na naszych braci Czechów. Chcielibyśmy, aby ta droga miała swoją kontynuację po stronie czeskiej. Czesi potrzebują jej tak samo jak Polacy. Droga S3 to europejski korytarz transportowy, który nie tylko łączy Pomorze Zachodnie z województwem dolnośląskim, ale także Grecję ze Szwecją. Na S3 został do dokończenia krótki odcinek w okolicach Świnoujścia, z którym szybko się uporamy”.
To odcinek pomiędzy Świnoujściem a Troszynem, którego udostępnienie planowane jest do końca 2024 r. Po jego oddaniu całą trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami o długości 470 km będzie można przejechać w nieco ponad cztery godziny. Pozostały trzykilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie otwarty po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej nastąpi to w 2027 r.  Po ukończeniu budowy czeskiej D11 Polska zyska dogodne połączenie z Pragą.
Przebiegająca przez Polskę droga ekspresowa S3 stanowi element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (Central European Transport Corridor – CETC). Jako fragment europejskiej trasy E65 wiodącej z północy na południe Europy docelowo połączy Malmö w Szwecji, będące ważnym ośrodkiem gospodarczym i portowym, z południem Europy, a dokładniej z Chanią w Grecji.

Tunel klasy światowej

Piotr Kledzik

Piotr Kledzik, prezes zarządu PORR SA, wspominał podczas otwarcia, że kiedy blisko cztery lata temu firma wchodziła na budowę, już wtedy przewidywał, że skala, wielkość i zastosowane technologie będą niespotykane nigdzie indziej. „Ale nie zdawałem sobie sprawy, co się może zdarzyć w czasie takiej realizacji. Zaraz po rozpoczęciu dotknęła nas pandemia COVID-19. A trzeba pamiętać, że te obiekty realizowaliśmy w systemie 24/7. Była konsternacja co dalej. Szybkie decyzje menedżerskie, uzupełnienie składu i powstał ten tunel, który – mogę to śmiało powiedzieć – jest klasy światowej. Ponieważ w jego budowie uczestniczyli przedstawiciele 12 narodowości, nazywaliśmy budowę tunelu wieżą Babel” – tłumaczył Piotr Kledzik.
Paweł Woźniak, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad, powiedział, że oddając drogę ekspresową z tunelem, pokazujemy, że nasza infrastruktura może być spektakularna i że nie boimy się nowych wyzwań.

Piotr Sarnowski

Według Piotra Sarnowskiego, dyrektora kontraktu z PORR SA, budowa tunelu i jego wyposażenie pochłonęły niemal połowę całego kontraktu. „To tunel dwunawowy. Każda z naw ma po 2300 m długości. Pomiędzy nawami jest dziewięć przejść poprzecznych oraz przejazd ewakuacyjny. Przy drążeniu tuneli metodą górniczą wspieraliśmy się wiedzą naszych kolegów z Austrii. Drążenie tuneli w skale trwało ok. 440 dni. Zastosowaliśmy nawierzchnię betonową, gdyż jest bezpieczniejsza pod względem przeciwpożarowym” – wyjaśniał Piotr Sarnowski.

Tunelowe nawierzchnie betonowe

Nawierzchnia betonowa została także wykonana m.in. w tunelu pod Ursynowem o długości 2330 m w ciągu drogi ekspresowej S2 oraz w tunelach Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m) na Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52.

Nawa wschodnia tunelu

Rafał Zarzycki, wiceprezes Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, jest dumny z pracy inżynieryjnej, którą można podziwiać na oddanym odcinku drogi S3. „Kierownicy budowy, inspektorzy nadzoru, projektanci – to wszystko nasi członkowie, którzy odpowiadali za powodzenie inwestycji w sensie inżynieryjnym, realizacyjnym. Byłem na otwarciu tunelu w Świnoujściu, którego budowa była ogromnym osiągnięciem inżynieryjnym. Podobnie tutaj. To wielka odpowiedzialność. Nasz samorząd jest zaangażowany w największe inwestycje w Polsce. Można powiedzieć, że tunele – ten w Świnoujściu i ten na odcinku S3 Bolków – Kamienna Góra – łączą morze z górami. To wybitne dzieła polskich inżynierów budownictwa, zrealizowane przy współudziale wielu wykonawców i podwykonawców” – mówił Rafał Zarzycki.
Według niego w Polsce umiemy już budować tunele. „Zastosowana w tunelu na S3 nawierzchnia z betonu cementowego jest bezpieczniejsza niż asfaltowa i trwalsza. Ta inwestycja, w której zastosowano nawierzchnię betonową, pokazuje, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu stawia na jakość. Wymiany czy remonty nawierzchni, likwidacje kolein w tunelu są o wiele trudniejsze niż na otwartej przestrzeni. Nawierzchnie betonowe trzeba rzadziej remontować. Ale reżim, technologia, prace związane z samą nawierzchnią betonową są trudniejsze, wymagają maestrii i najlepszych fachowców. Na tym odcinku widać, że firma PORR fantastycznie sobie z tym zadaniem poradziła” – dodał Zarzycki.
Budowa drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra była współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wyniósł ok. 1,9 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE ponad 928 mln zł.

www.polskicement.pl

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA