REKLAMA
Drogi Geoinżynieria Mosty Archiwum NBI Technologie
2 Minuty czytania

Posadowienie na gruntach słabonośnych

Dla wielu inżynierów związanych z drogownictwem skojarzenie keramzytu z budową dróg i mostów może być nieoczywiste lub wręcz zaskakujące. Tymczasem rozwiązania z wykorzystaniem keramzytu stosowane są z powodzeniem od kilkudziesięciu lat.

Spis treści

Kompensacja obciążeń

W wielu przypadkach zastosowanie lekkiego wypełnienia z Leca® KERAMZYTU może być efektywnym rozwiązaniem problemu posadowienia na gruntach słabonośnych. Zasada działania Leca® KERAMZYTU w tego typu rozwiązaniach opiera się na jego podstawowej właściwości, którą jest niewielki ciężar. Gęstość nasypowa Leca® KERAMZYTU GEOTECHNICZNEGO 8-20 RX wynosi średnio ok. 290 kg/m3 – jest wielokrotnie lżejszy np. od piasku (ok. 1650 kg/m3). Dzięki temu, zamieniając część ciężkiego gruntu rodzimego lub kruszywo tradycyjne na lekki keramzyt, można w prosty sposób uzyskać potrzebną redukcję obciążenia słabonośnego podłoża. Uzyskany w ten sposób zapas nośności podłoża, wynikający ze wspomnianej różnicy ciężarów, pozwala bezpiecznie wybudować drogę bez ryzyka powstawania nadmiernych i nierównomiernych osiadań, wypierania gruntu, osuwisk oraz deformacji nawierzchni. To typowy przykład kompensacji obciążeń, w którym łączny ciężar lekkiego nasypu, konstrukcji drogi i obciążeń zmiennych odpowiada ciężarowi usuniętego gruntu. Opisaną metodę można określić jako posadowienie kompensacyjne polegające na częściowej wymianie gruntu. Właściwie zagęszczony keramzyt uzyskuje wtórny moduł odkształcenia EV2 ≥ 35 MPa, który oznacza jego wystarczającą nośność jako podłoża pod podbudowę zasadniczą drogi.

Redukcja parcia

Zasypka wykonana z Leca® KERAMZYTU, którego kąt tarcia wewnętrznego wynosi ok. 45°, znacząco redukuje wielkość parcia spoczynkowego konstrukcji oporowych, przyczółków mostów i wiaduktów oraz ścian i stropów innych obiektów inżynieryjnych lub kubaturowych. W porównaniu z tradycyjną zasypką, np. z piasku, uzyskujemy redukcję parcia o 2/3 oraz dodatkowo zmniejszenie obciążenia podłoża, co jest szczególnie istotne przy posadawianiu obiektów na gruntach słabonośnych.

Keramzyt Leca

Prosta metoda i szybka realizacja

Wykonanie lekkiego wypełnienia praktycznie nie różni się od klasycznych drogowych robót ziemnych i odbywa się z wykorzystaniem podstawowego, powszechnie stosowanego sprzętu. Keramzyt dostarczany jest samochodami samowyładowczymi i może być wsypywany bezpośrednio do wykopu lub na nasyp z pominięciem transportu wewnętrznego i przeładunku. Zagęszczenie wypełnienia z Leca® KERAMZYTU wykonuje się przez kilkakrotny przejazd sprzętem gąsienicowym (koparka, spycharka). Maksymalna grubość jednorazowo zagęszczanej warstwy to 1 m.

Rozwiązanie uniwersalne i sprawdzone

Spektrum zastosowań keramzytu sięga od autostradnasypów kolejowych po ścieżki rowerowe, obejmuje nowe inwestycje oraz modernizacje i naprawy istniejących obiektów. Ta prosta i skuteczna metoda pozwala raz na zawsze rozwiązać problemy ze stabilnością podłoża, osiadaniem i deformacją nawierzchni. Może być stosowana przy ograniczeniach terenowych placu budowy oraz dwuetapowo z zachowaniem ciągłości ruchu. Nie wymaga przerw technologicznych i jest w dużej mierze niezależna od warunków pogodowych.

Leca Polska Sp. z o.o.
ul. Krasickiego 9, 83-140 Gniew

www.leca.pl

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.