Kolejne inwestycje z dofinansowaniem z programu FEnIKS
Podpisano 14. i 15. umowę o dofinansowanie w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Środki unijne w wysokości 255 mln zł przeznaczono na budowę drogi ekspresowej S1 Kosztowy – Oświęcim, a 153 mln zł na rozbudowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Sokołów Małopolski Północ – Jasionka. Tym samym łączna kwota pozyskanego dofinansowania z programu FEnIKS na infrastrukturę drogową w Polsce wzrosła do około 7,9 mld zł.
Budowa S1 Kosztowy – Oświęcim
Całkowity koszt realizacji inwestycji na odcinku S1 Kosztowy – Oświęcim przekracza 1,1 mld zł. Wydatki kwalifikowalne wynoszą 300 mln zł, z czego 255 mln zł stanowi dofinansowanie unijne.
W ramach projektu powstanie niemal 13 km nowej drogi ekspresowej pomiędzy węzłami Kosztowy i Oświęcim. Zakres prac obejmuje budowę trzech węzłów drogowych (Kosztowy II, Lędziny, Bieruń), dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP Lędziny Wschód i Zachód) oraz szeregu obiektów inżynierskich, w tym mostów, wiaduktów, estakad i przepustów. Inwestycja uwzględnia również wykonanie dróg dojazdowych.
Rozbudowa S19 Sokołów Małopolski Północ – Jasionka
Koszt całkowity tej inwestycji wynosi ponad 357 mln zł. Wydatki kwalifikowalne to 180 mln zł, z czego 153 mln zł zostanie pokryte ze środków unijnych.
Projekt obejmuje rozbudowę istniejącego odcinka drogi ekspresowej S19 o drugą jezdnię o długości blisko 14 km. Prace obejmą przebudowę MOP Nienadówka oraz rozbudowę MOP Stobierna, a także budowę obiektów inżynierskich i niezbędnych dróg dojazdowych.
Znaczenie strategiczne realizowanych inwestycji
Odcinek S1 Kosztowy – Oświęcim, położony w województwie śląskim, stanowi istotny fragment trasy Katowice – Bielsko-Biała, prowadzącej dalej do przejścia granicznego Zwardoń – Skalité. Inwestycja przyczyni się do usprawnienia ruchu i zwiększenia dostępności transportowej regionu.
Z kolei rozbudowa odcinka S19 w województwie podkarpackim zapewni dwujezdniowy standard trasy ekspresowej na całym odcinku pomiędzy Lublinem a Rzeszowem. To kluczowy krok w kierunku dostosowania infrastruktury do prognozowanego natężenia ruchu i zapewnienia większego bezpieczeństwa oraz płynności przejazdu.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
