Warszawa Zachodnia to najpopularniejsza pod względem ruchu pasażerskiego stacja w Polsce. Średnio na dobę przejeżdża tu około 1000 pociągów pasażerskich aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych, towarowych oraz WKD i KM. Według najnowszych danych w ciągu jednego dnia roboczego z Dworca Zachodniego korzysta 60 tysięcy osób, a do 2030 roku liczba ta ma się podwoić.
Projekt modernizacji stacji Warszawa Zachodnia przygotowali architekci z pracowni DWAA Architekci. Zgodnie z koncepcją kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna. Prace będą się odbywać na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia i potrwają do 2023 roku. Nowy układ umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina.
Planowane prace obejmują poszerzenie istniejącego tunelu i wydłużenie go do peronu linii obwodowej. Stanie się on podziemnym dworcem. – W ramach przedsięwzięcia mają powstać także nowe perony i zmodernizowana hala dworcowa, dzięki którym zwiększy się zdolność przepustowa tej stacji a pasażerom będzie się podróżowało o wiele bardziej komfortowo. Przebudowa Warszawy Zachodniej to jedna z najbardziej ambitnych koncepcji infrastrukturalnych ostatnich lat – mówi Dariusz Blocher, Prezes i dyrektor generalny Budimeksu. – To co nas wyróżnia i pozwala prowadzić tak duże projekty to fakt, że posiadamy własny sprzęt do realizacji robót kolejowych i wyspecjalizowaną kadrę inżynierów. Mamy także doświadczenie w realizacji tego typu zadań – w ubiegłym roku wygraliśmy przetarg i rozpoczęliśmy modernizację stacji Port Gdynia o wartości 1,8 mld zł brutto. Gigantyczna inwestycja ma doprowadzić do zwiększenia liczby obsługiwanych pociągów, a także ograniczyć czas trwania obsługi ładunków. Kończymy także modernizację linii Warszawa – Lublin między Otwockiem a Nałęczowem – dodaje Dariusz Blocher.
Całkowicie zadaszone perony mają być dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się a windy i schody ruchome przystosowane będą do przewozu wózków i rowerów. Pojawi się również kładka dla pieszych łącząca Wolę z Ochotą. Cała stacja ma być czytelnie oznakowana, a poruszanie się po Warszawie Zachodniej ma ułatwić nowy system informacji pasażerskiej.
Na poziomie –2. zaplanowano budowę tunelu tramwajowego, który powstanie jako pustka technologiczna do wykorzystania w przyszłości w ramach przedłużania linii tramwajowej z Dworca Zachodniego na Wolę.
Podziemny przystanek
W ramach umowy z Tramwajami Warszawskimi w trakcie modernizacji stacji Warszawa Zachodnia powstanie także podziemny przystanek. Budimex jest odpowiedzialny za najbardziej skomplikowany odcinek z całej trasy, który znajduje się bezpośrednio pod peronami kolejowymi. Trasa tramwajowa do Wilanowa będzie rozpoczynać się od 500-metrowego tunelu pod Al. Jerozolimskimi i Parkiem Zachodnim.
Termin rozpoczęcia budowy wyznaczony jest na 8 lipca 2020 roku. Budimex założył, że na wykonanie prac potrzebuje 1101 dni. Prace będą wykonywane w trakcie normalnej działalności dworca, dzięki czemu modernizacja stacji nie będzie uciążliwa dla podróżujących.
Wizualizacje: DWAA Architekci