REKLAMA
Geoinżynieria Kolej Tunele Inwestycje
1 Minuta czytania

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi – szacht komory dla tarczy TBM 13,04 m gotowy

W materiale współautor koncepcji projektowo – wykonawczej wyjaśnia, dlaczego szachty komór tunelu średnicowego mają cylindryczny kształt.

Hubert Tomczak, Dyrektor Zarządzający, Soletanche Polska opowiada jak będzie wyglądała konstrukcja komory Odolanowskiej i czemu ma służyć łącznik pomiędzy dwoma szachtami.

Szacht w liczbach:

  • Głębokość ścian szczelinowych – 35 m
  • Średnica szachtu – ponad 30 m
  • Zużycie betonu – ponad 3100 m³
  • Zamontowano kosze zbrojeniowe o wadze – ponad 200 ton

Komora dla dużej maszyny TBM będzie miała 26,5 m głębokości oraz do 30 m szerokości. Zaproponowane przez Soletanche rozwiązanie w postaci szachtów realizowanych w technologii ścian szczelinowych w systemie połączeń CWS® (technologia opatentowana przez Soletanche Bachy) na planie koła, jest realizowana w ramach wykonywanych przez Soletanche obiektów, jak również w przypadku pozostałych komór tunelu średnicowego.

Powodem, dla którego zaproponowaliśmy takie rozwiązanie, jest eliminacja konieczności zastosowania rozparcia wewnątrz konstrukcji. Jako pierwsi w Polsce zrealizowaliśmy takie rozwiązanie w jednej z hut w 2006 r. Od tego czasu z powodzeniem stosujemy je wykonując szyby górnicze, podziemne silosy czy zbiorniki – wyjaśnia Hubert Tomczak

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA