REKLAMA
Kolej Mosty Inwestycje
2 Minuty czytania

Nowy most kolejowy na Nysie Łużyckiej

W grudniu 2016 r. zostanie otwarta międzynarodowa przeprawa kolejowa między Polską a Niemcami przez Nysę Łużycką, na odcinku Bielawa Dolna – Horka. Nowy most, ze względu na dwa tory, zapewni przejazd większej liczby pociągów i o większym obciążeniu. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych SA jest warta 23 mln zł.

Budowa mostu kolejowego przez Nysę Łużycką, fot. PKP PLK
Budowa mostu kolejowego przez Nysę Łużycką, fot. PKP PLK

Przeprawa zapewni najkrótsze połączenie kolejowe z Wrocławia do Lipska i Berlina. Po modernizacji z mostu będzie mogło korzystać w ciągu doby nawet ponad 150 pociągów towarowych i pociągi pasażerskie.

Most będzie przystosowany do jazdy pociągów z prędkością do 120 km/h po dwóch torach oraz wyposażony w nowe urządzenia automatyki i telekomunikacji, co zwiększy przepustowość i podniesie poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Na starym moście ruch pociągów odbywał się tylko po jednym torze, z ograniczeniem prędkości do 50 km/h. Nowa, żelbetowa konstrukcja mostu pozwoli na prowadzenie ciężkich składów pociągów towarowych, o nacisku na oś do 221 kN. Obecnie trwają prace końcowe przy montażu dwóch torów. Zainstalowano nowe urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego i pomyślnie przeprowadzono testy bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów. Położenie mostu, na granicy państw, wymagało urządzeń zabezpieczających kolei polskich i niemieckich.

Budowę nowego mostu poprzedził demontaż starej, wyeksploatowanej konstrukcji. Długość starego obiektu wynosiła 135,8 m, nowy będzie o 8 m dłuższy i o przeszło 1 m wyższy. Wartość realizowanego projektu Modernizacja linii kolejowej E30, etap II, odcinek Bielawa Dolna – Horka: budowa mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikacja wynosi ok. 23 mln zł, z czego prawie 17,5 mln zł pochodzi ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Nowy most i wcześniejsza modernizacja magistrali kolejowej E30 Opole – Wrocław – Węgliniec – granica państwa oraz elektryfikacja linii po stronie niemieckiej stworzą nowe możliwości dla transportu kolejowego między sąsiadującymi krajami. Oznacza to sprawniejszy przewóz ładunków dla przewoźników towarowych i krótszą oraz bardziej komfortową podróż dla pasażerów.

Realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA budowa mostu przez Nysę Łużycką prowadzona jest równolegle z rozbudową i elektryfikacją linii Knappenrode – Horka – granica państwa przez niemieckiego zarządcę infrastruktury kolejowej, DB Netz AG.

Prace przy budowie nowego mostu granicznego są zaawansowane w ponad 70%. Od grudnia 2016 r. powinien on zapewnić sprawny przejazd pociągów pomiędzy Polską a Niemcami, na odcinku Bielawa Dolna – Horka. Zgodnie z harmonogramem, w miejscu nowej przeprawy stoi już sześć żelbetowych podpór mostowych oraz przyczółków. Wykonawca pracuje teraz przy budowie pięciu nowych betonowych przęseł. Na nich zostaną ułożone dwa tory. Wykonano już roboty pod jeden tor. W połowie roku zakończyły się prace przy przęsłach dla drugiego. Szerokość mostu wyniesie 11 m. Jesienią na nowym moście rozpocznie się montaż torów, a później sieci trakcyjnej oraz urządzeń zabezpieczających, niezbędnych dla bezpiecznego kursowania pociągów. 

Zdjęcie: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA